Teknologi har blitt en stor del av hverdagen til elever og lærere. Det er derfor uhyre viktig for lærere å utvikle kompetanse på mange forskjellige nivåer når det kommer til digitalisering og teknologi. En måte man kan få med seg teknologi inn i klasserommet er gjennom programmering. På Høgskolen i Østfold har man derfor investert i et digitalt læringsverksted for GLU-studenter der vi får prøvd ut og utfordret oss selv ved hjelp av forskjellige teknologiske duppedingser.
![]() |
![]()
|
---|
I løpet av denne profesjonsdagen fikk vi først høre om algoritmer og programmering, samt positive og negative sider ved disse temaene. Deretter fikk vi “leke” seg litt med utvalgte programmer og roboter som lett kan bli tatt i bruk i klasserom i flere forskjellige fag. Studentene fikk ikke bare prøvd ut, men måtte også finne måter å løse forskjellige situasjoner som fort kan oppstå, når man bruker ny teknologi som man kanskje ikke har så mye kunnskap om.
|
---|
Noen av programmene som ble prøvd ut i løpet av dagen var:
![](/lusp/om/laringsverkstedet/blogg/alle-blogginnlegg/img-1402.jpg)
- Scratch
- Dash i Blockly
- Microbit
- Blue Bot
- Sphero Indi
- Sphero Bolt
Alt i alt var dette en fin måte å utforske algoritmer og programmering i forhold til klasseromsbruk. Å kunne gjøre dette er en fin mulighet til å forberede seg til å måtte bruke teknologi i arbeidslivet, i tillegg til å starte tankeprosessen på ulike måter man kan innarbeide det i undervisningsopplegg i ulike fag.