Minecraft - et spill laget for kreativitet, utforsking og LÆRING

Minecraft har fra sin lansering i 2011 blitt det mest solgte spillet noensinne med over 300 millioner solgte eksemplarer. Sandkassespillet ble kjøpt opp i 2014 av Microsoft og ble ganske fort utgitt i en Education modus tilgjengelig for alle med O365 lisens. Det betyr at mange klasserom rundt om i landet har tilgang til dette spillet, men hvordan kan vi utnytte det utrolige potensialet for utforsking og læring som ligger i dette verktøyet? I dette blogginnlegget skal jeg nemlig forklare hvordan Minecraft EDU kan brukes som nettopp et læringsverktøy! Hvis du først ønsker å vite mer om spillpedagogikk så kan du lese dette blogginnlegget som gir en kort innføring i spillpedagogikk

Lærer og elever i en Minecraft verden

Bilde av byen Toronto i Minecraft
Byen Toronto laget i Minecraft. Hentet fra biblioteket i Minecraft

Hva er Minecraft?

Minecraft er et sandkassespill som betyr at spilleren har full frihet til å gjøre det de vil i spillet. Verdenen består av 1m3 blokker i alle fasonger, materialer osv. Spilleren kan sette disse sammen til alle mulig byggverk og her er det utallige eksempler på fantastiske bygninger elever/spillere har laget sammen i dette spillet.

 

Spille har to hovedmoduser: Overlevelse og kreativ der du i overlevelse modusen må overleve gjennom å spise, jakte og bygge eget hus med blokker du finner selv i verden. I kreativ er målet kun bygging og spilleren har tilgang til uendelig med alle blokker samt muligheten til å fly. Det er denne modusen som oftest blir brukt i undervisningssammenheng.

Må jeg kunne spille Minecraft for å undervise om det?

Svaret på spørsmålet i overskriften er NEI, men det kan gjøre det lettere å planlegge god undervisning dersom du har grunnleggende kunnskap og ferdigheter i spillet. Under dette avsnittet er det en video som viser grunnfunksjonene i spillet. Jeg anbefaler det å starte spillet og kopiere det som vises i videoen slik at du blir kjent med funksjonene i spillet. Ekspertene i Minecraft har du i klasserommet og jeg har til dags dato ikke vært i et klasserom der en eller flere elever ikke kjenner til spillet. Elevene ønsker gjerne også å hjelpe og bidra ofte da dette er et område de mestrer. Bruk denne ressursen i undervisningen!

For å bruke Minecraft i undervisningen så må du vite litt om potensialet i spillet og i hvilke tilfeller spillet kan føre til økt læringsutbytte. Det finnes mange eksempler på undervisningsopplegg som bruker spillet som hovedverktøy for læring. Ønsker du å utforske flere av disse oppleggene så anbefaler jeg facebook gruppen Minecraft i skolen der lærere fra hele landet deler.

Viktigheten av forarbeid

Det tipset jeg gir oftest til lærere som skal ta i bruk Minecraft er viktigheten av forarbeid. At elevene har en formening og plan over hva de skal gjøre FØR de starter opp spillet forebygger mye støy, usikkerhet og «se på meg, jeg har diamantrustning og sverd som jeg vil slå deg meg» oppførsel. Å sette av 1-2 to skoletimer der dere ser på forkunnskaper til temaet, deler i grupper, planlegger, fordeler arbeidsoppgaver og tydeliggjør reglene som gjelder i spillet er gull verdt og alle vil sitte igjen med en mye bedre opplevelse etter oppgaven/prosjektet er ferdig. Et praktisk tips her er å bli enige om hvilke regler som gjelder i spillet som dermed blir skrevet på en tavle inne i spillet slik at det også er tilgjengelig der!

Eksempler på forarbeid kan være å undersøke lignende bygninger eller temaet på nettet på forhånd som deretter noteres ned. Et veldig populært undervisningsopplegg er religiøse bygninger der elevene i grupper bygger religiøse bygg fra ulike religioner. Å la elevene bruke millimeterark til å planlegge planløsningen kan være nyttig både for elevene der de må benytte matematikk, kommunikasjon og kunnskap om religionen for å i det hele tatt komme i gang.

Forarbeidet ditt som lærer kan være å bestemme hvordan opplegget skal gjennomføres. Skal elevene spille i hver sin individuelle verden, sammen i grupper eller alle sammen i samme verden. Her er det fordeler og ulemper med alle tre. Individuelle verdener skaper færrest tekniske utfordringer, men legger lite opp til gruppearbeid (noe jeg anbefaler!). Gruppearbeid fører også til få tekniske ting, men da må en av elevene «eie» verdenen og dersom den eleven er syk så kan det være en utfordring for resten av gruppen å jobbe videre. I en felles klasseverden er det læreren som starter opp verdenen før alle elevene blir med i verdenen ved hjelp av en kode (se video lenger ned på siden). Det kan oppstå utfordringer i første time der noen elever ikke får koblet til av ulike årsaker, men det går som oftest i orden. Her kan klassen som helhet få et eierskap til arbeidet i verden og det er flere eksempler der klassen jobber videre i samme verden over flere skoleår og skaper virkelig store og imponerende verdener!

Hva skjer under selve spillingen?

Rollen din som lærer forandrer seg svært lite fra en vanlig skoleoppgave og når elevene jobber i Minecraft. Oftest går du rundt i klasserommet (eller flyr inne i verden) og gir tilbakemelding/fremovermelding til elevgruppene. Jobben din ligger mest i planleggingen og å følge opp elevene i arbeidet slik at de klarer å holde seg til målet med undervisningen. Det er derimot noen tips jeg kan gi:

  1. Lag en regel om at elevene skal dokumentere det de gjør i prosessen. Dette gjør de ved å bruke kamera og «bok og fjærpenn» inne i Minecraft. En video som viser dette finner du lenger ned på siden. Stopp gjerne opp et par ganger i løpet av timen og be dem ta bilder og fyll inn i boken. Boken lagres automatisk mellom hver økt og kan til slutt eksporteres ut som en PDF.
  2. Hvis det er spesifikke byggeoppdrag elevene skal gjøre så bør du allokere bestemte områder på forhånd i verdenen. Lag et skilt ved hvert område med navnet på elevene eller navn på gruppen (rød gruppe, gul gruppe osv.). Vis på storskjerm de ulike områdene før de går inn slik at det ikke brukes unødvendig mye tid på å finne frem til byggeområdet sitt.
  3. Skru av alt som innebærer at elevene kan skade hverandre, monstre, vær osv. Dette viser jeg i en video lenger ned på siden.
  4. Gi elevene litt kortere tid enn du selv tror og heller gi de ekstra dersom det er behov. Dette skaper en forventning om at de må være effektive når de spiller og at det er læringsoppdraget som er poenget med spillingen.

Hva med etterarbeidet?

Dere har gjennomført forarbeid og er nå ferdige med å bygge. Nå har du en ypperlig mulighet til å la elevene knytte opp det de gjorde inn i verdenen opp mot temaet som undervisningen handler om. Elevene trenger ofte å bli tvunget til å koble det arbeidet de har gjort inne spillet opp mot læringsmålet i utgangspunktet. Hvis vi tar samme eksempel med religiøse bygninger så kan elevene f.eks. filme at de flyr rundt/inn i bygningen der de samtidig forklarer de ulike områdene i bygningen og hvorfor de er plassert der de er, religiøs betydning osv. Denne filmen leverer de inn sammen med PDF de har dokumentert underveis. Dette er et godt grunnlag for en tilbakemelding på arbeidet. Elever som synes det er vanskelig å forklare det faglige kan uansett vise dokumentasjonen underveis og derfor ha et vurderingsgrunnlag.

Til slutt vil jeg dele noen videoer som viser hvordan du som lærer deler verden med elever, hvordan elevene dokumenterer underveis og noen ressurser og tips for lærere.

Av Jon Erik Liebermann
Publisert 22. feb. 2024 13:30 - Sist endret 1. mars 2024 09:31