Hvordan komme i gang med spillbasert læring?

Høres det spennende ut å bruk i spill i undervisningen? (eller har lest dette blogginnlegget om spillbasert læring) På denne siden skriver jeg litt om hvordan du kommer i gang!

Må jeg være god i spill for å bruke det i min undervisning?

Svaret her er kort og greit et «nei,njaaa… nei». Det er selvfølgelig en fordel å ha prøvd spillet før du kommer til klasserommet akkurat som at det kan være en fordel å ha lest igjennom fagstoffet du skal undervise om før timen, men det betyr ikke at du skal kunne mestre spillet eller spillmaskinen akkurat som at du ikke trenger å mestre derivasjon for at elevene skal jobbe med subtraksjon. Det er i utgangspunktet sjeldent det er du som skal spille i klasserommet. Elevene skal bruke spillet som et læringsverktøy og hvis det er en ting som er sikkert så er det at elevene dine spiller (Medietilsynet, 2022). Et godt verktøy å ta i bruk hvis du er usikker på egne ferdigheter i spillverden er for eksempel Universitetet i Stavangers spillveileder for lærere. Spillveileder gir deg gode tips til ulike spill i ulike fag, hva de handler om og til hvilken aldersgruppe. Veilederen finner du på denne lenken: Spillveileder fra Universitet i Stavanger.

Et siste poeng (og kanskje det viktigste) er at det er du som er pedagogen som bestemmer hvilke verktøy som skal brukes for å nå målene i LK20. Vår erfaring er at læreren gjør de samme tingene i undervisning med spill som undervisning med andre verktøy. Du går rundt og veileder, stiller nysgjerrighetsspørsmål og fasiliterer for gode læringssamtaler.

Forside til spillveilederen

Hva skal jeg bruke til å spille spillene?

Du tenker kanskje at du trenger en kraftig gamingpc for å kunne bruke spill i undervisning, men det er ikke tilfellet. Mange spill fungerer godt på maskinen du har gjennom jobben. Mange spill fungerer også direkte i nettleseren. Eksempler her er Spent (lenke til spillet Spent) der du skal overleve som fattig i USA eller Spleiselaget Byen (lenke til spillet spleiselaget byen).

Spill som Minecraft Education er også beregnet til å fungere på Ipader eller skolepcer og her er det utallige muligheter for bruk i undervisning. Jeg har publisert noen videoer om hvordan teknisk komme i gang med Minecraft i undervisningen: Youtubeprofil med instruksjonsvideoer.

Et alternativ er å investere i en spillmaskin. Fordelen med en spillmaskin er at disse er lagd for nettopp å spille spill og det er nesten aldri tekniske utfordringer med disse samt at det mindre kostbart enn for eksempel en dedikert spillpc. Det er tre hovedaktører blant spillmaskiner med Nintendo, Xbox og Playstation. Alle tre har gode spillbibliotek der Xbox og Playstation tilbyr høyere ytelse og Nintendo mer mot at maskinen kan brukes håndholdt i tillegg til «stasjonært» ved en skjerm.

Bilde av Nintendo Switch

Alle tre har digitale spillbibliotek og abonnenttjenester der du får tilgang til flere spill for en fast månedlig sum (her er Xbox best).

Min hovedanbefaling er en Xbox series S da denne mer enn nok holder til bruk i klasserom og har en rimeligere prislapp enn alternativene (ca. 3500,- pr januar 2024). Spillene kan koste alt mellom 20kr til 699,- der spillene i spillveilederen nevnt ovenfor ofte havner rundt 100-200,-. En liten anbefaling er å kjøpe inn en ekstra håndkontroller slik at to elever kan spille sammen. Dette er fint til oppgaver der kommunikasjon og samhandling er i fokus.   

Jeg har utstyret, men hva bør jeg gjøre nå for å komme i gang?

Her har du selvfølgelig maaange muligheter, men jeg anbefaler deg først til å ta et steg tilbake og tenk hvorfor ønsker du å bruke spill i undervisning. Husk at det skal være et verktøy for læring og ikke bruke fordi «spill er kult». Med det i tankene så kjører vi på! Her er et eksempel undervisningsopplegg der spillet Spent blir brukt som inspirasjon til diskusjon og refleksjon rundt folkehelse og livsmestring, demokrati, etikk og moral og økonomi. Spillet kan brukes fra 5. trinn til ut VGS der forskjellen er kompleksiteten til temaene som blir tatt opp.

Undervisningen starter med introduksjon til

Beskrivelse av læremål fra LK20
Hentet fra Spillveileder UiS

temaet og hva spillet handler om. Elevene får utdelt et ark med spørsmål tilknyttet handlingen i spillet. Spørsmålene handler om hva de tenker om personen i spillet og hvilke valg de må ta for å ha råd til et sted å bo. Etter de har spilt (ca. 15-20min) skal de spille inn en refleksjonssamtale basert på spørsmålene på arket. Samtalen leveres inn til læreren via LMS (Teams, Itslearning osv.). Økten avsluttes med felles diskusjon i klasserommet med tanker rundt hva de har opplevd i spillet og refleksjon.


 

 

 

Dette er bare et enkelt eksempel som krever svært lite fra deg som lærer, men kan skape mange gode diskusjoner og refleksjon hos elevene dine! Det finnes mange ressurser der ute om spillpedagogikk som kan inspirere deg både med spill og undervisningsopplegg. Til slutt vil jeg minne deg på at DLV ved HiØ gjennomfører nå to arrangementer knyttet til spillpedagogikk.

06.02.24: Spillkino – Lær deg å bruke spill som en interaktiv kinoopplevelse.

12.03.24: Spillfestival 2024 -  Spennende og inspirerende foredrag om spillpedagogikk

 

Kilder:

Medietilsynet. (2022). Spillfrelste tenåringsgutter og jenter som faller fra - Slik gamer barn og unge - Barn og medier 2022. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2022/221109_gamingreport.pdf

Av Jon Erik Liebermann
Publisert 25. jan. 2024 22:08 - Sist endret 1. mars 2024 09:32