Fritt spillerom for lærerstudenter i teknologirik praksis

Hva skjer når lærerstudenter får fritt spillerom til å utforske teknologi i praksisperioden sin? Den muligheten har tre fjerdeårsstudenter benyttet seg av da de ble med på et prøveprosjekt initiert av Det digitale læringsverkstedet (DLV) og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.

Bilde av de tre lærerstudentene Elise, Rakel og Christine

Engasjerte og dyktige lærerstudenter: Elise, Rakel og Christine (foto: S. Brynildsen)

De tre uredde og utforskende studentene Rakel Edda Nesteng, Christine Ruud og Elise Glad Lien kastet seg på muligheten til en litt annerledes praksisperiode. Sammen med fagansatte på høgskolen og praksislærere fra lærerutdanningsskoler, drøftet studentene ulike mulige teknologirike dreininger på praksisperioden. Sammen kom de frem til å prøve ut Minecraft i henholdsvis norsk- og engelskundervisning i fjerde klasse på to ulike skoler. I engelsk har Christine og Rakel brukt Minecraft til å rette fokus på 'communicative competence', som står sentralt i læreplanen. I norsk, har Elise Glad Lien bygget opp Norden i Minecraft og lært om naboene våre på en ny, digital måte. Som en del av sin praksisrapport, har trioen entret studio for å fortelle om erfaringene sine i denne episoden av Skolelys.

Skolelys

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Skolelys-bloggen som drives av Cecilie Olandersson og Stine Brynildsen. Begge høgskolelektorer ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring ved HiØ. Skolelys er en podkastserie for oss med ❤ i skolen. Du finner oss på Spotify, Apple Podcast, Soundcloud og andre steder du kan høre pod. Ta en titt på siden vår, og se om det er flere episoder du får lyst til å høre på.

 

PS: Følg DLV på Instagram. Vi har nå en egen konto, @dlvhiof, og vi ønsker oss flere følgere, sånn at vi kan vise fram noe av det vi driver med! 

Av Cecilie Olandersson og Stine Brynildsen
Publisert 23. mars 2023 18:30 - Sist endret 23. mars 2023 18:30