Har du lurt på hvordan man kan lage dominoeffekt ved hjelp av digitale duppedingser og andre ting? Grunnskolelærerstudentene (1-7) har hatt Makerspace (https://norwaymakers.org/utdanning2) og testet dette ut. De har jobbet med den overordnede delen av læreplanen (https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/) der særlig kreativitet, problemløsning og samarbeid var tematisert.
Deretter skulle vi prøve oss i praksis, og dagens oppgave var at hver gruppe skulle:
- Skape en spektakulær dominoeffekt
- Hva gjør den (formål)?
- Filme hele prosessen
- Forklare hva den gjør
- Forklare hva som var den største utfordringen
- Forklare hva dere har lært
- Filmen skal tekstes
Det vi fant ut var at en dominoeffekt med ting krever en god slump med kreativ tenkning, samarbeid og ikke minst stayerevne. Man må stå i det ved å teste og feile - gang på gang på gang.
Vi lærte også om universell utforming, blant annet hvorfor film og podcasts skal ha tekst og hvor lett der er å tekste. Alle filmene ble tekstet og vi, studenter, har hatt det kjempegøy!
Du ser filmen vår og hele den spektakulære dominoeffekten, hvis du klikker HER!