Maskinen - utforskende undervisning i klasserommet

Har du noen gang latt elevene dine lage en Rube Goldberg-maskin? Det kan du lære deg av Pernilla i denne workshopen. Passer for lærere fra 5.-10. trinn.

Foto: P. Axelryd

Workshopen gir et eksempel på hvordan man kan undervise skapende i klasserommet. Gruppen får et oppdrag å lage en Rube Goldberg-maskin med en tydelig input og output men der imellom kan vad som helst skje. Deltagerne får i en praktisk sammenheng eksperimentere med analoge og digitale materialer for å løse problemene som oppstår. Underveis så gis didaktisk veiledning. Opplegget viser på hvordan man kan arbeide didaktisk med innovasjon, problemløsning, design og designprosesser. Et eksempel på hvordan man kan jobbe med «Algoritmisk tenkning» i klasserommet. Passer for lærere fra 5.- 10. trinn.

Emneord: dlv, problemløsning, algoritmisk tenkning, design
Publisert 14. jan. 2024 20:59 - Sist endret 14. jan. 2024 20:59