En teknologirik praksisopplevelse: GLU-studenter omfavnet muligheten

Tre av fjerdeårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen grep sjansen for en litt annerledes praksisperiode, da fakultetets Digitale LæringsVerksted (DLV) piloterte muligheten for en teknologirik praksis. Sammen med lærere fra lærerutdanningsskoler og fagansatte fra lærerutdanningen, har studentene utviklet, testet ut og utforsket digitale undervisningsopplegg i Minecraft.

Studentene Christine Ruud og Rakel E. Nesteng sammen med lærere fra Hjortsberg skole, Marianne Næss Larsen og Anne-Gry Kværner Ulsrød.

Studentene Christine Ruud og Rakel E. Nesteng sammen med lærere fra Hjortsberg skole, Marianne Næss Larsen og Anne-Gry Kværner Ulsrød.

Vi møter fjerdeårsstudentene på DLV etter at de akkurat er ferdige med fire ukers praksis ved lærerutdanningsskolene Hjortsberg skole og Gimle skole. Semesterets praksisperiode skiller seg ut fra tidligere perioder, for dette semesteret har studentene fått en unik mulighet ved å melde seg på et pilotprosjekt. Prosjektet dreier seg om læringsledelse og utforskende undervisning i digitale omgivelser. Studentene Rakel E. Nesteng, Christine Ruud og Elise Glad Lien tok raskt kontakt da de fikk høre om piloteringen, som også engasjerer høgskolens fagansatte:

- Denne praksisen legger til rette for å videreutvikle den profesjonsfaglige digitale kompetansen til lærerstudentene, samt for det viktige tosidige perspektivet; for å kunne videreutvikle elevenes digitale kompetanse må lærere og lærerstudenter videreutvikle sin egen profesjonsfaglige digitale kompetanse, forklarer høgskolelektor Sonja Nygaard-Joki, som har besøkt noen av studentene i praksis. Det har også førsteamanuensis Jessica P. B. Hansen.

- I tillegg til muligheten til å utforske bruken av teknologi i undervisningen, kan praksisformen gi erfaringer med en nyttig arbeidsmetodikk innenfor praksisperiodens trygge rammer, som også kan brukes senere – det er en arena for utprøving og læring, mener Hansen. Hun er en av flere fagansatte som har tatt del i og engasjert seg for den teknologirike praksisen.

 

Med Minecraft for øye

DLV tilbyr et bredt utvalg utstyr og fagansatte innehar god kompetanse i teknologirike omgivelser. Gjennom pilotprosjektet fikk studentene velge seg ut et tema for praksisperioden sin, og denne gangen valgte studentene Minecraft – et verktøy de gladelig hoppet ut i og utforsket.

Med masterfaget norsk, så Glad Lien muligheter med Minecraft.

- Jeg kjenner til Minecraft fra oppveksten, men jeg hadde ikke brukt det på skolen. Likevel engasjerer det meg å teste ut ulike digitale verktøy, sier hun med sin utforskende tilnærming til digitale verktøy.

Masterstudent Elise Glad Lien
Fjerdeårsstudent på GLU, Elise Glad Lien.

På Gimle skole har hun, sammen med praksislærer Kjersti Møller, opplevd en stor begeistring fra elevenes side.

- Jeg opplevde at mange elever kom bort flere ganger for å spørre om når neste norsktime med Minecraft skulle være. Det engasjementet hos elevene var veldig godt å se, fortsetter Glad Lien.

Gjennom masterfaget engelsk og tematikken interkulturell læring, så også Nesteng og Ruud muligheten til å kombinere tematikk og verktøy når de gikk inn som praksisstudentpar på Hjortsberg skole:

- Jeg har ikke brukt Minecraft tidligere, men jeg er svært glad i Fantasy og historisk-inspirerte spill. 

Jeg er veldig opptatt av både å lære språk gjennom lek, men også gjennom bøker. Minecraft kan der fort bli en nydelig middleground, forteller Ruud, som får støtte fra Nesteng.

- Noe av de morsomste med dette prosjektet var bruken av Minecraft som forteller-verktøy. Vi har hatt fine samlinger, hvor vi sammen kan besøke en ny verden, stille spørsmål og le, forklarer hun.

 

Utprøving og relasjonsarbeid

Praksisstudentene opplevd god støtte i elevene og lærerne på skolen underveis i prosessen.

- Noe av det viktigste jeg har lært er hvor stor ressurs elevene er! De har vært fantastisk gode til å ta ting på sparket, gi tilbakemeldinger på hvordan ting kan endres og hjulpet hverandre, og meg. Det har vært utrolig interessant å se hvor stor forskjell det var på klassenes interagering med opplegget, da vi var i tre ulike klasser på ett trinn. Det har utfordret og gjort meg enda kjappere på foten. Kjempegøy! Smiler Ruud.

Nesteng fortsetter:

- Det har vært fint å skape et samhold med elevene igjennom Minecraft. Vi bygget en verden sammen som de var skikkelig stolte av og som de gledet seg til hver gang vi skulle fortsette inne i den!

 

Læring i partnerskap

Lærerstudenter, praksislærere og fagansatte fra HiØ har deltatt i pilotprosjektet, hvor læring i partnerskapet har stått sentralt. Ruud og Nesteng roser skolen og praksislærerne Marianne Næss Larsen og Anne-Gry Kværner Ulsrød for hvordan de har tatt imot studentene og prosjektet.

- Det var fantastisk gøy å ha så stor autonomi på trinnet. Rakel og jeg har følt oss som en del av teamet og har blitt godt tatt imot av store og små. Jeg hadde absolutt gjort dette igjen! beslutter Ruud. Sammen med Nesteng fikk hun besøk av høgskolelektor Stine Brynildsen, som opplevde refleksjonssamtalene med studentene som sentrale.

- En viktig komponent er den refleksjonssamtalen vi som faglærere fikk hatt med studentene, rett i etterkant av økta. Det gjorde at vi alle, tror jeg, lærte enda mer, når vi fikk snakket sammen om opplevelsen, forteller Brynildsen. Hun er en av flere pådrivere for DLV, og hun fikk mulighet til å være med i undervisningen til studentene på Hjortsberg skole.

Glad Lien, Nesteng og Ruud brenner for det digitale. Sammen med praksislærerne og de fagansatte står de sammen i refleksjonen om at elevene også har behov for fysisk aktivitet og sosialt samspill utover de digitale flatene. Det er noe de har diskutert i forkant, underveis og i etterkant av praksis.

- Vi synes det har vært spennende å diskutere med studentene og høre deres tanker om digitale verktøy, samt hvordan det fungerer i praksis, diskuterer praksislærerne Næss Larsen og Kværner Ulsrød.

Mest av alt legger praksislærerne trykket på det positive i pilotprosjektet:

- Det har vært spesielt fint å ha studenter som brenner for noe, som vil teste ut noe og som legger litt ekstra i dette. Det å «eie» praksisen sin er veldig fint. Å kunne tilby en slik del av en praksis, vil kunne gi dem som kanskje ellers ikke ville ha turt, en mulighet for å prøve det med støtte rundt seg. I skolen vil vi gjerne se nye metoder og få nye ideer, oppsummerer Møller, før alle må gå videre i hver sin hektiske skolehverdag.

Av Lin Sandhaug Ramberg, Cecilie Olandersson
Publisert 7. mars 2023 17:23 - Sist endret 7. mars 2023 17:27