Spennende VR-workshop

Onsdag 8. juni deltok 16 lærere på spennende workshop om hvordan bruke VR i undervisningen. Det resulterte (bokstavelig talt) i virtuelle opp- og nedturer, blant annet til jordas indre og blomsters kronblader.

Workshopen ble ledet av Lars Persen fra firmaet Scandec, som viste deltakerne hvordan man praktisk tar i bruk DLVs ClassVR-briller. Lars fortalte om egne erfaringer og ga oss idéer til pedagogisk bruk, samt viste hvilke ferdiglagde ressurser vi på LUSP har tilgang til gjennom vårt ClassVR-abonnement og i Avantis World.

Lars tok oss gjennom en virtuell verden av ulike ressurser og bruksområder. Han forteller at det er viktig å ha fokus både på hva VR bør brukes til og ikke passer til i læring. VR er på en måte et nytt perspektiv, mener Lars og fortsetter: Det er ikke et bilde vi ser med distanse, men et landskap som helt omslutter oss. Erfaringer viser at elever i veldig stor grad fokuserer intenst når de har på VR-briller. De sanser rett og slett sterkere fordi de lukker ute all «støyen» fra omverdenen. Vi ser for eksempel at elever med konsentrasjonsvansker kan få med seg veldig mye og vise stort engasjement når de lærer med VR.

VR er, i følge Lars, en del av variasjonen av læringsmåter og ressurser vi bør bruke: «Den gir dette nære perspektivet og passer godt både som en introduksjon til et tema eller som basis for dialog og dybdelæring.»

Læreren har full kontroll over ressursene, når og hva elevene ser og til og med hvor i VR-ressursen de ser. Læreren har faktiske mye bedre oversikt over hva elevene fokuserer på – i sanntid – enn i andre verktøy. Lars forklarer:

«I ClassVR-portalen setter læreren sammen spillelister med 360-graders bilder og filmer, 3D-modeller eller interaktive scener som elevene skal bruke i undervisningen. Elevene ser det samme samtidig og læreren veileder elevene gjennom hva de skal fokusere på, stiller spørsmål og gir oppgaver som skal løses. Brillene skal ikke være på hele tiden, men tas på for å hente informasjon som bearbeides og av for å diskutere sammenhenger og løsninger på problemer. Det beste er egentlig når to elever deler en VR-brille og et sett med åpne spørsmål de skal forsøke å finne svar på».

I de interaktive scenene i Avantis World kan elevene bevege seg rundt og INN i scenene. De kan gå bort til Apollo 11, over Checkpoint Charlie og Berlinmuren slik det så ut under den kalde krigen, se nærmere på hvordan ulike former for energi skapes og brukes eller gå helt inntil dyr som er tilpasset landskap og årstider for å studere evolusjonære tilpasninger.

I tillegg gir VR god støtte tå styrke elevenes faglige ordforråd ved at de får bruke språket til å forklare hva de ser og lærer og medelever kan «se sammen med» den som forteller.

«Det finnes også god støtte for elevproduksjon i ClassVR,» avslutter Lars. «Elevene kan selv produsere 360-bilder og tagge inn informasjon, og de kan presentere det de har lært gjennom VR. De kan også produsere 3D-modeller i f eks TinkerCad og så laste dem opp i VR for å se det ferdige resultatet, virtuelt holde det i hånden og vurdere forbedringer.»

Forslag til litteratur:

Hvis du har lyst til å lese mer om bruk av VR i undervisningen fra et mer kritisk og forskningsbasert perspektiv, så kan bokkapitlene som nevnes under være et sted å starte. De er skrevet på norsk og har både studenter, lærere og lærerutdannere (blant annet) som målgruppe:

 

Lyst til å prøve?

Kom innom eller ta kontakt med oss på DLV! Du finner informasjon her.

Mer om VR i undervisningen:

Emneord: VR, VR og Multimedia, dlv, læringsverksted, workshop Av Stine Brynildsen
Publisert 29. aug. 2022 14:56 - Sist endret 23. feb. 2023 15:00