Hva er Minecraft?
Workshopen startet med et inspirasjonsinnlegg fra Maren Aasrud, som jobber for utdanningsteamet hos Microsoft Norge. Maren fortalte blant annet om at Minecraft for Education Edition er skoleversjonen av det svært populære spillet Minecraft, som i sin tid ble utviklet av svenske Markus Persson og gitt ut av Mojang i 2011. Minecraft er altså i utgangspunktet et fritidsspill, men det ble kjøpt opp av Microsoft og har, i løpet av de siste årene, blitt en del av M365-abonnementet til skoler og utdanningsinstitusjoner. Dermed har mange lærere og elever tilgang til denne skolevarianten av spillet, og det er en økende interesse for og bruk av Minecraft i undervisningen.
Spillet innebærer at spillerne kan utforske og bygge ulike konstruksjoner, med 3D-blokker, i en tredimensjonal verden. Maren fortalte at det kan brukes i mange ulike sammenhenger, både i fag og på tvers av fag. Hun er opptatt av at spillpedagogikken kan treffe alle elevgrupper, men påpekte at lærerhjertet hennes banket litt ekstra for de elevene som opplever mer mestring og motivasjon når de får jobbe på litt andre arenaer, enn de mer tradisjonelle. Maren fortalte også om Microsofts samarbeid med norske partnere, som for eksempel Nobelinstituttet, som de samarbeider med om å lage undervisningsopplegg knyttet til tidligere fredsprisvinnere, og Skogliv, som blant annet lagde verdenen til det store 17.mai-toget i Minecraft under korona. I tillegg viste hun til en rekke ferdige undervisningsopplegg som lærere kan ta i bruk, samt egne opplæringsressurser.
Lenker til ressurser:
- Hjemmesiden til Nobel fredssenter sine undervisningsopplegg med lenke til å kunne laste ned verdener: Nobels Fredssenter (nobelpeacecenter.org)
- Hjemmesiden til Minecraft Education der du finner nyttig informasjon, ressurser og siste nytt: Hjemmeside | Minecraft Education Edition
- Lenke til et helt nytt opplæringsløp for lærere der du kan lære å bruke Minecraft til å undervise programmering: Announcing a new K-12 Computer Science Progression | Minecraft Education Edition
- Lenke til nybegynner koding helt gratis man kan benytte seg av UTEN å ha Minecraft Education Edition: Minecraft | Code.org
- Skogliv sine hjemmesider, der alle undervisningsopplegg og nedlastningsbare verdener ligger klart: Våre prosjekter – Skogliv
- Påmeldingslenke til Digikons gratis, live-undervisningsøkter som foregår i uke 43
- 4.-7.klasse:Webinar registration | Microsoft Teams
- 8.-10.klasse: Webinar registration | Microsoft Teams
"Hvor gror jeg høna mi?"
Etter Marens innlegg, tok Jon Erik Liebermann og Lars Peter Østrem over. Begge jobber som høgskolelektorer ved Fagmiljø for IKT og læring, og de er også lærere som har jobbet mye med Minecraft i klasserommet. Målet med denne delen av workshopen var å la deltakerne (som hadde alt fra null til en del erfaring med spillet) få prøve ut en praktisk oppgave og reflektere rundt denne. Vi fikk derfor i oppdrag å bygge hver vår gård, i en felles verden, med passende dyr og å sørge for at dyrene hadde det godt og fikk rett fôr. Oppdraget bygde på et undervisningsopplegg for 4. trinn, med fokus på dyrevelferd og gårdsbruk. Alle gikk ivrig inn for oppgaven. Underveis i arbeidet brøt det ut utsagn som "Hvor gror jeg høna mi?", "Er dette et ku-egg?" og "Jeg blir litt sjøsyk".
Noen klarte å legge til havskilpadder (!) på gården sin, mens andre prøvde å bygge hus ved hjelp av trappe-blokker. Atter andre bygde både gård og stall med ulike båser og dyrket fôr til både ku, kylling og gris, eller bidro med en hjelpende hånd når kollegaen trengte det. Vi var, med andre ord, en mangfoldig gruppe! Latteren stod derimot høyt i taket flere ganger, og alle var enige om at de ville lære mer - ut i fra sitt eget utgangspunkt. Og er det noe vi vet kjennetegner en profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer, så er det dette med å være litt positiv til, litt nysgjerrig på og ha lyst til å utforske hvordan den digitale teknologien virker, rent teknisk, og kan brukes i faglige og pedagogiske sammenhenger. Gitte Motzfeld, førstelektor og faglærer i samfunnsfag, hadde med seg en gruppe studenter, som sammen har lyst til å utforske hvordan Minecraft kan brukes inn i praksis og i fou-oppgaver.
Hvorfor Minecraft - eller hvorfor ikke?
Som alltid når det gjelder læring og undervisning i teknologirike omgivelser, avhenger mye av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. Dette, sammen med evnen til å lage gode læringsdesign og å ha et kritisk blikk på egen praksis og å forstå hva som er hensiktsmessig når, avgjør om spillpedagogikken blir god eller ei. Minecraft i seg selv, garanterer selvsagt ikke noen pedagogisk gevinst. Men Minecraft kan forstås som et spill designet etter konstruktivistiske prinsipper (læringsteori) for eksempel fordi læreren kan bruke det til å:
- tilby flere representasjoner av virkeligheten, som kan utforskes og forstås
- legge vekt på kunnskapskonstruksjon, i stedet for kunnskapsreproduksjon
- legge til rette for samarbeid og kunnskapskonstruksjon gjennom sosialt samspill
- oppfordre til grundige refleksjoner basert på erfaringen/ opplevelsen
Det finnes flere studier som har undersøkt det pedagogiske potensialet i å bruke Minecraft i ulike fag. For eksempel skriver Ellison et al. (2016) i sin artikkel Minecraft, Teachers, Parents, and Learning: What They Need to Know and Understand om seks prinsipper som lærere bør kjenne til for å kunne forstå og anvende Minecraft i dagens klasserom. Når spillerne, altså elevene, får bygge simulerte, virtuelle verdener, kan Minecraft legge til rett for utvikling av kreativitet. Spillet kan også legge til rette for samarbeidslæring, kritisk tenkning og problemløsning hos elevene. Man har funnet at elever kan dra nytte av å bruke Minecraft for å øke læringsutbyttet i de såkalte STEM/STEAM-fagene (Science, Technology, Engineering, [Arts] og Math) og i språkfag, som engelsk (English Language Arts). Minecraft kan i tillegg brukes for å øke motivasjon og engasjement hos elever. Den største hindringen, påpeker forfatterne, kan ofte være at lærere (og foreldre) kan for lite om, og forstår for lite av, Minecraft verdenes mekanismer og bruksområder.
Denne dagen var vi flere som i det minste gjorde et forsøk på å forstå bedre.