KEY NOTES

PRESENTASJON AV ÅRETS KEYNOTES 

Jenny Elise Steinnes


Jenny Elise Steinnes er professor emerita ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Høgskolen i Innlandet. Hennes forskningsinteresser retter seg mot pedagogikk, utdanningspolitikk og vitenskaps- og språkkritisk filosofi.
Tittel på hovedforedrag, dag 1:
Veilederen ved Urds brønn, veilederen, verdibegreper og det messianske.
Hvordan kan veilederen ved fordypning i verdibegreper, som rettferdighet, gjestfrihet, - utfordre og belive vår samtids var, er og bør (fortid, nåtid og fremtid), med inspirasjon fra mytologiens kilder?  

Utvalgte publikasjoner:
Steinnes, J. (2017), «Enhver historie er en spøkelseshistorie» - narrativ veiledning i spesialpedagogikken. I Jensen, Karlsen og Luthen (red.), Veiledning og oppdagelse. Gyldendal Akademisk 2017 s. 29-49. https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1475575
Steinnes, J. (2019), Levende begreper - et steinerpedagogisk og vitenskapsfilosofisk blikk på begrepslæring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2019; Volum 5. s. 243-256
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/1476
Nordtug, B. og Steinnes, J. (2022) Spesialpedagogen – i samfunnets knutepunkt og skjæringsfelt? En psykoanalytisk invitasjon til spesialpedagogisk aktivisme. I Thuen, Myklestad & Vik (red.), Pedagogikkens idé og oppdrag (s. 94–110). Fagbokforlaget. https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/view/20/28/252

Mikhail Gradovski 

Mikhail Gradovski er professor i sosialpedagogikk ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger. Hans forskningsinteresser retter seg mot dialogbaserte og likeverdige tilnærminger i undervisning, veiledning og praksis.

Tittel på hovedforedrag, dag 2:
Veiledning i transformative kunnskapssamfunn: utfordringer og behov.

Utvalgte publikasjoner:

Eriksen, H.L., Gradovski, M. (2022) Studenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. Volum 7.Hefte 1. https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/3061505
Gradovski, M. (2021) Supervision, Advisement and Dialogic Pedagogy: present day issues and provocations for the future. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal. ISSN 2325-3290. Volum 9. s.SA112-SA116. https://dpj.pitt.edu/ojs/dpj1/article/view/431
Søndenå, K., Gradovski, M. (2017) Pre-teksten sin rolle i rettleiing av nyutdanna profesjonsutøvarar - ei kronotopisk analyse. UNIPED. ISSN 1500-4538. Volum 40. Hefte 4. s.374-385. https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-08  

Publisert 31. mai 2023 12:20 - Sist endret 30. jan. 2024 09:46