Torp skole

Skolens hjemmeside 

Rektor: Tor-Eivind Olsen 

Torp skole 

Skolen vår

Torp skole har bygninger som er bygget over en periode på 100 år. Bygningen fra 1898 ble rehabilitert samtidig med at siste del av skolen ble bygget i 1998. Disse to delene av skolen fungerer ganske bra. Bygningen som ble bygget på 1950-tallet, ble opprinnelig bygget som sløydsal. Det brukes nå som et vanlig klasserom. 1974-bygget inneholder de fleste klasserommene og spesialrom deriblant gymsal.

Videre gir Torp skole et SFO-tilbud for elever fra 1.-4. trinn og ved behov fra 5. -7. trinn.

Torp skole har 13 basisgrupper. På 4.trinn er det bare en gruppe.

Det er sambruk mellom SFO og 1. trinn.

Engelsk på 5.-7. trinn

  • Explore, følger til en viss grad progresjonen
  • 7.trinn bruker mest fagfornyelsens mål istedenfor boka – lager egne opplegg/prosjekter (USA, Australia)
  • Autentiske tekster og videoer
  • Fokusområde: trygghet til å skrive og snakke (ikke telle feil, bruke det elevene kan og bygge videre på det), praktisk bruk av språket
  • Tverrfaglighet: 7.trinn reiseprosjekt USA (matematikk, samfunnsfag, engelsk), 6.trinn miljø/klima
  • Fokusområder: Litteratur, engelskspråklig historie og kultur
  • Chromebooks, noe håndskrift
  • Underveisvurdering/veileding
  • Sluttvurdering av endelig produkt
  • Egenvurdering/kompisvurdering
  • Ulik grad av kompetanse hos lærerne, fra 60 stp. og 30 stp. til ingen stp. (Rektor sier det er behov for kompetanse i kollegiet i dette faget)
  • Ønske om utforsking: grad av verdi av gloseprøver i språkinnlæringen

Norsk 

  • 1.-7. trinn bruker læreverket «Salto» fra Gyldendal.
  • Stort fokus på litteratur i undervisningen, både bildebøker og annen skjønnlitteratur.
  • Fokus på hele tekster, ikke utdrag.
  • Fokus på bildebøker i språkopplæringen.
  • Gjennomfører større prosjekter for å nå flere mål (eks. fortelling, lese autentiske hele tekster, grammatikk/rettskriving)
  • Egenvurdering/kompisvurdering
  • Underveisvurdering/veiledning og prosessorientert skriving
  • Mellomtrinnselevene har hver sine Chromebooks.
  • En godt organisert norsk som annenspråk-undervisning.
  • Vi bruker LUS (LeseUtviklingsSkjema) som kartleggingsverktøy i leseforståelse.
  • LUS gir god oversikt over leseforståelsen og leseutviklingen på trinnet og danner blant annet utgangspunkt for tilpasset undervisning i mestringsgrupper.
  • Vi deltar på Udirs kompetanseheving knyttet til de nye lærerplanene og har det siste året hovedsakelig drevet tverrfaglig undervisning.
  • Vi har vært med på et treårig prosjekt om Vurdering for læring og dette er nå en integrert del av enhver undervisningsøkt.

Matematikk

  • 1.-4. trinn bruker Dragonbox, et komplett læreverk for småskolen.
  • Dragonbox er et «eget matematisk univers» som består av konkreter, digitale verktøy og bøker
  • Dragonbox har fokus på tallforståelse og gode regnestrategier.
  • 1.-7. trinn bruker læreverket Grunntall, i tillegg har elevene egne hefter tilknyttet ulike emner og temaer.
  • Egen regneplan er utarbeidet for skolene på Østsiden i Fredrikstad
  • Egenvurdering/kompisvurdering
  • Underveisvurdering og veiledning fra lærer
  • Kartleggeren blir, i tillegg til nasjonale prøver, brukt som vurderingsverktøy.
  • Vi deltar på Udirs kompetanseheving knyttet til de nye lærerplanene og har det siste året hovedsakelig drevet tverrfaglig undervisning.
  • Vi har vært med på et treårig prosjekt om Vurdering for læring og dette er nå en integrert del av enhver undervisningsøkt.

Profesjonsrettet pedagogikk

Torp skole gir opplæring på 1. – 7. trinn i henhold til opplæringsloven og nye fagplaner gjeldende fom. aug.-20. Elever med rett til spesialundervisning får opplæring etter målene i individuell opplæringsplan, og elever med minoritetsspråklig bakgrunn får bl.a. opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter inntil de kan følge den ordinære opplæringen.

Torp skole er en PALS-skole. Fokuset er at alle elever og ansatte skal vise ansvar, omsorg og respekt på alle skolens og SFO’s areaner.

Fra og med skoleåret 2019-2020 ble Torp skole trinnorganisert. Alle trinn må utnytte alle sine ressurser og dele elevene i grupper etter lærestoffet, det skal jobbes med.

Inkluderende fellesskap – organisering av tilpasset opplæring og spesialundervisning vil være et fokusområde vi ønsker å videreutvikle også dette skoleåret gjennom teamorganiseringen og i samarbeid med våre nettverksskoler på Østsiden.

Gjennom flere år har skolens satsningsområder vært først vurdering for læring og så dybdelæring. Dette skal det bygges videre på i arbeidet med fagplanfornyelsen som er hovedsatsningsområdet 2020-2021.

Skolen skal dette året ha fokus på resultater på kartleggingsprøver, og videre bruk av resultatene.

Skolen skal ha et sterkt fokus på elevene læringsmiljø. Voksne og barn skal behandle hverandre med respekt, hvor ledelsen, lærerne og fagarbeiderne har et ekstra ansvar for at dette skjer.

 

 

 

Emneord: Barneskole, Fredrikstad
Publisert 15. feb. 2021 17:30 - Sist endret 25. nov. 2021 07:44