Forskningsprosjektet vårt pARTiciPED

Eksterne aktører som Vitensentrene, Ungt Entreprenørskap og Den kulturelle Skolesekken bringer inn nye metoder og dagsaktuell kunnskap i skolen som kan gi elever gode opplevelser og solide ferdigheter. Men om ikke lærerne har en tydelig stemme og setter egne premisser, kan bidraget bli en «happening» løsrevet fra skolehverdagen. Blir du med i dette prosjektet, vil du bidra med mer kunnskap om lærerens rolle i denne typen tverrsektorielle samarbeid. 

Lærere må stadig sette av mer tid i skolehverdagen til eksterne samarbeidspartnere. Slike aktører gir elevene gode opplevelser, nyttig kunnskap og solide ferdigheter, men aktivitetene er i liten grad er knyttet til læreplanene i skolen. Tidsbruken blir dermed en utfordring for lærerne som har i oppdrag å sørge for at målene i læreplanen med relativt liten tid til rådighet.

Synes du dette er spennende tematikk?

Ja, da kan du bli med i forskningsprosjektet vår pARTiciPED: Styrking av lærerstudenter i tverrsektorielle samarbeid med Den kulturelle Skolesekken i norske skole, og bidra til å løse denne utfordringen for lærerne.

pARTiciPED fikk i 2020 tilslag fra Norges forskningsråd og har et totalbudsjett på 20 millioner kroner. Du kan lese mer om prosjektet her, https://www.hiof.no/lu/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/full-uttelling-til-hio-fra-forskningsradet-million.html I prosjektet fokuserer vi på den hittil største bidragsyteren, Den Kulturelle Skolesekken (DKS), som i 2019 fikk en statlig støtte på 285 millioner.

Internasjonalt prosjekt

Prosjektet har en rekke partnere nasjonalt og internasjonalt, bl.a. Universitet i Agder, Universitet i Sørøst-Norge, IT Universitetet i København (Danmark), Østfoldmuseene, og Høgskolen for dansekunst, Bath Spa University (England) og Kulturtanken. I prosjektet samarbeider vi også med flere skoler og kommuner.

Behovet

Vil trenger 4 masterstudenter som sammen med oss skal bidra med ny kunnskap om hvordan samarbeidet mellom skolen og eksterne aktører kan styrkes (med DKS som eksempel) og hvordan samarbeidet kan stimulere til gjensidig læring og respekt.

Det er rom for ulike tematiske innretninger på masterprosjektet, som å engasjere seg i å samdesigne og samskape seriøse digitale spill for å formidle kulturarv på tvers av skole- og organisatoriske grenser i DKS-prosjekter, eller å fokusere på bevegelse, dans og kroppslige uttrykk.

Kom innom da vel på mastertorget, så har du muligheten for å bli en del av et solid forskerteam bestående av Kristine Høeg Karlsen, Gunhild Brænne Bjørnstad og Gitte Cecilie Motzfeldt ved Avdeling for informasjonsteknologi og Joakim Karlsen ved Avdeling for informasjonsteknologi. I prosjektet er det også to PhD-studenter og en postdoktor.

Kontaktinformasjon

Ved avdeling for lærerutdanning

Kristine Høeg Karlsen, førsteamanuensis i pedagogikk

Gunhild Brænne Bjørnstad, førstelektor i dramapedagogikk

Gitte Cecilie Motzfeldt, førstelektor i samfunnsfag

Ved avdeling  for informasjonsteknologi

Joakim Karlsen, førsteamanuensis i informasjonsteknologi/ nye medier

Susanne Koch Stigberg, høgskolelektor i interaksjonsdesign

 

Les mer om prosjektet her: https://www.hiof.no/lu/forskning/prosjekter/pARTiciPED/

Presseoppslag, se bl.a.

https://www.hiof.no/lu/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/full-uttelling-til-hio-fra-forskningsradet-million.html

https://www.kulturtanken.no/aktuelt/2020/storstilt-forskningsprosjekt-skal-knytte-skole-og-dks-naermere-hverandre/

https://www.ha-halden.no/kristine-44-og-joakim-47-har-fatt-20-millioner-kroner-til-et-helt-spesielt-prosjekt/s/5-20-799550

Publisert 1. mars 2021 09:28 - Sist endret 20. jan. 2023 12:20