RØRE-prosjektet, Viken fylkeskommune 2020 – 2024

RØRE-prosjektet legger til rette for sunne og aktive barn som trives og lærer bedre. Prosjektet er et innovasjons- og folkehelseprosjekt i skolen ledet av Viken fylkeskommune. 

Formål
RØRE-prosjektet jobber med skolens felles mål: at alle elever skal fullføre hele skolegangen sin med best mulig resultat.


Hvorfor RØRE
RØRE-prosjektet jobber med fysisk aktivitet, mat og søvn for å skape bedre grunnleggende forutsetninger for læring på skolen. Gjennom arbeid i skolen søker prosjektet å nå alle barn og unge.
I de nye fagplanene er folkehelse og livsmestring sentrale tema som skal gjennomsyre alle fag og skolens hverdag. RØRE-prosjektets arbeidsmåter er gode bidrag for skoler og lærere til å implementere folkehelse og livsmestring i fag og skolens helhetlige arbeid.


Hvordan jobber vi med RØRE
Sparebankstiftelsen DNB ga i 2017 Østfold fylkeskommune 26 millioner kroner for å jobbe med RØRE 6-19-prosjektet. Fra 2020 har Viken fylkeskommune fått 40 millioner kroner for å videreføre arbeid med RØRE Viken.
Det meste av pengene i RØRE-prosjektet skal fordeles til skolene, til skolenes egne tiltak og aktiviteter. Alle skoler i prosjektet får støtte til frikjøp av en RØRE-ambassadør i to timer pr uke. RØRE-ambassadørene er kjernen i prosjektet, som jobber med å iverksette RØRE-aktiviteter på sin egen skole. Prosjektet har samlinger og aktiviteter for RØRE-ambassadørene for å hjelpe dem til å gjøre RØRE-jobben på egen skole.


Hva får skolene ut av å være med i RØRE-prosjektet
Skolene kan få støtte til tiltak som kan bidra til å legge til rette for mer fysisk aktivitet i løpet av skoledagen, bedre kosthold og bedre søvnkvalitet for elevene. Med tiltak menes fysiske tilrettelegginger, tilrettelegging av sosialt miljø og undervisning og opplæring. Sentralt i prosjektet er at eleven skal få kunnskap og ferdigheter slik at eleven kan gjøre gode valg for seg selv både på kort og lang sikt.


Faglig begrunnelse og forankring
RØRE-prosjektet bygger på kunnskapen om at god helse gir bedre læring. I RØRE-prosjektet har vi særlig fokus på at nok fysisk aktivitet, godt kosthold og nok søvn er grunnleggende forutsetninger for læring, og at dette igjen gir god helse.
God helse er ulikt fordelt i befolkningen, bl.a. etter utdannings- og inntektsnivå. Sosiodemografiske data viser at jo lavere utdanningsnivå, jo kortere levealder og større sannsynlighet for redusert livskvalitet gjennom fysisk og psykisk sykdom. Forskning viser at barn og unge med dårlig fysisk form eller dårlig kosthold profiterer mest på bedring av fysisk form og kosthold. Skolen er den eneste arenaen der elevene uansett sosioøkonomisk bakgrunn kan få de samme erfaringene og kunnskapene.
I RØRE-prosjektet knyttes økt fysisk aktivitet til aktiv undervisning i fag (FAL), fysisk aktivitet utenom undervisning og bruk av utemiljø som skolegård, nærområde og tilgang på natur for fysisk aktivitet. Fysisk aktiv læring er en undervisningsmetode som benytter fysisk aktivitet i alle fag, og som bidrar til variasjon og tar hensyn til at elever lærer på ulike måter, og at kanskje særlig gutter profiterer på mer aktive undervisningsmetoder. Fysisk aktiv læring, også kalt aktivitetsbasert læring, er et grunnelement i RØRE.
Det er flest gutter som dropper ut av videregående skole, og vi ser tydelige kjønnsforskjeller på alle nivå i utdanningssystemet. Det er små forskjeller i starten av grunnskolen, mens jentene har høyere skoleprestasjoner når de kommer i tenårene.
Undersøkelser viser at det er mange ungdommer som sover for lite, bruker lang tid på å sovne og sliter med søvnløshet. Vi vet ennå generelt lite om søvnvansker og søvnkvalitet som årsak til skolefravær eller redusert oppmerksomhet og konsentrasjon på skolen.


Evaluering av det første RØRE-prosjektet
Førsteamanuensis Kjersti Lien Holte ved Høgskolen i Østfold evaluerte det første RØRE-prosjektet. Sluttrapporten fra RØRE 6-19 kan leses på Viken fylkeskommunes nettsider https://www.viken.no/folkehelse 


Hva kan masterstudenter utforske i RØRE-prosjektet?
Det er mange muligheter til å lage et godt masterarbeid med utgangspunkt i RØRE-prosjektet, det er opp til studenten å velge innfallsvinkel. Men RØRE-prosjektet kan foreslå for eksempel at man kan følge/se på en skole (som har vært med i tre år, eller som er ny fra neste skoleår), man kan fordype seg i ett av RØRE-temaene (eks. fysisk aktiv læring, skolefrokost, undervisningsopplegg om søvn) eller man kan fordype seg i den faglige begrunnelsen for RØRE. Det jobbes også med fysisk aktivitet i skolehverdagen på ulike måter, som for eksempel fysisk aktiv læring eller fysak. Det kan også være interessant å se på forskjellene mellom disse to tilnærmingene.


Kontaktinformasjon
Prosjektansvarlig Elsie Brenne,  tlf 91 11 36 13
Prosjektleder Cathrine Rød Gundersen , tlf 90 98 89 79

Publisert 1. mars 2021 09:48 - Sist endret 25. nov. 2021 07:44