Torsdag 16. september 2021 arrangerte HiØ den 29. ENIRDELM konferansen digitalt. Temaet var demokrati og utdanningsledelse, og konferansen ble en sterk påminner om viktigheten av kontakt og samarbeid på tvers av landegrenser.
Aktuelle saker - Side 9
Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.
To meritterte undervisere ved Høgskolen i Østfold har forsket på egne undervisningsmetoder. Svarene de får fra studentene er entydige. De ønsker å unngå skippertaksarbeid ved å arbeide jevnt og gi hverandre tilbakemeldinger gjennom hele studieåret, ikke kun eksamen ved årets slutt. For å få til dette, har forskerne funnet et alternativ som de mener kan overføres til de fleste emner og programmer.
Med høyt smittetrykk på Østlandet og forbud mot fysisk undervisning, kastet lærerutdannerne ved Avdeling for lærerutdanning og Fremmedspråkssenteret seg rundt og utviklet et heldigitalt og tverrfaglig undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling for grunnskolelærerstudentene på trinn 5.-10.
"Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning" er tittelen på en ny bok som skildrer og utforsker dilemmaer som oppstår når mennesker møtes for å dele, drøfte og lære av hverandre i ulike profesjoner.
Søknadsfristen er 15. april om du ønsker å starte på en grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold til høsten.
Har du en yrkesfag- eller profesjonsutdanning og drømmer om å bli yrkesfaglærer? Da kan Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for 8-13 være noe for deg. Søknadsfristen er 1. mars.
Masterstudium i matematikkdidaktikk tilbys for første gang fra høsten 2021, både som heltidsstudium over to år og som deltidsstudium over fire år. Studiet er samlingsbasert og gir muligheter for å kombinere jobb og studier.
Vi håper foresatte også vil oppdage at flere kan forstå matematikk – selv om arbeidsmåter og oppgaver kan være annerledes enn da dere gikk på skolen, skriver Monica Nordbakke og Marianne Maugesten i denne kronikken.