Brukere i alle aldre tilbys digitale løsninger og tjenester som innebærer bruk av kunstig intelligens. Et stort forskningsprosjekt skal sikre at de digitale løsningene som etableres er etisk forsvarlige.
Aktuelle saker - Side 5
Framandspråksenteret ønskjer Gerard Doetjes velkommen som ny leiar.
Han tiltrer åremålsstillinga 1. mars 2023.
På DLV har vi lassevis av digitalt utstyr og duppeditter! Lassevis. Men det hjelper selvsagt veldig lite, dersom ingen tar det i bruk, eller enda verre: Hvis ingen tar det i bruk på hensiktsmessige måter, både faglig og pedagogisk. Samtidig kan det å være lærer i teknologirike klasserom kreve andre måter å tenke organisering og undervisning på, og vi kan ha behov for å lære oss nye, kreative metoder for å tenke og jobbe utforskende. Det er her jakten på den doble diamanten kommer inn...blant annet.
Med 1,5 millioner visninger på youtube og stort engasjement for nyvinninger i skolen, er vinneren av Årets nettpedagog et kjent navn for mange.
Fremmedspråksenteret er involvert i et internasjonalt prosjekt med OsloMet med mål om å utvikle online kurs innen: inclusive education methods, universal design for learning, differentiated instruction and methods
Framandspråksenteret mottok onsdag 2. november besøk frå Austerrikes ambassade til Noreg.
Styringsgruppa i Lærerutdanningsbarnehager 2025 har skrevet sitt første innlegg og fått det på trykk i tidsskriftet Barnehagefolk.
Torsdag 20. oktober var en gruppe interesserte lærerstudenter, faglærere fra LUSP og skolelærere samlet til workshop om Minecraft i undervisningen på vårt Digitale læringsverksted. For noen ble det inngangen til å utforske en helt ny verden (bokstavelig talt), mens andre delte fra sine erfaringer i klasserommet. Etter endt økt hadde alle fått nye idéer til egen undervisning og praksis. Les om økta og finn lenker til undervisningsopplegg og inspirasjon i artikkelen.
Another important milestone is reached in our EEA Grants- project Blended learning in vocational education and training (BlendVET): Meeting the teachers! To mark the start of our close collaboration with participating teachers from Norway’s two BlendVET schools, Eva Dyrnes, Stine Brynildsen and Sonja Nygaard-Joki from HiØ organized a workshop at the campus of Åssiden in Drammen.
15 deltakere fra prosjektet KUPP (Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap) deltok på Nordisk konferanse i Aksjonslæring og aksjonsforskning (NORALF), som ble arrangert av Universitetet i Tromsø 13.-14. oktober.
Forskere ved Høgskolen i Østfold utvikler et kunstig intelligensprogram som skal hjelpe elever å skrive gode tekster. Nå er første prototype klar for å testes ut på ungdomsskoleelever i Halden.
Gjennom det siste halve året har vi hatt ansvar for kompetanseutviklingen i Halden-skolene tilknyttet de to tilskuddsordningene Kompetanseløftet og Dekomp. Sammen med skoleeier har vi utarbeidet et aktuelt innhold for de to samlingene lærerne har deltatt på.
Hele 60 studenter fra årets avgangskull i barnehagelærerutdanningene deltok på Bachelortorget. De fikk nyttige tips og idéer til arbeid med egen bacheloroppgave, som de snart skal i gang med.
Engelsklærere etterspør hjelp til å finne frem til nyttige billedbøker for bruk i opplæringen. Ansatte ved Høgskolen i Østfold publiserte denne uken en egen ressursside som vil hjelpe engelsklærere til å finne fram i mylderet av bøker.
I det globaliserte kunnskapssamfunnet treng vi språkkompetanse meir enn nokon gong. Difor satsar Høgskolen i Østfold tungt på eit eige forskingsprogram innanfor utdanning, litteratur og språk.
Onsdag 7. september gjennomførte Sonja Nygaard-Joki og Stine Brynildsen (Institutt for pedagogikk, IKT og læring) en Dekomp-samling om vurdering, for en stor gruppe 1.-7. trinnslærere og ledere fra alle barneskolene i Sarpsborg kommune. Karianne Rotefoss Skrøder, fra Kruseløkka ungdomsskole, bidro også med interessante funn fra sitt masterarbeid om hvordan elever opplever læreres tilbakemeldinger.
Høgskolen i Østfold starter opp et intensivt norskkurs som kan gi flyktninger muligheten til å ta høyere utdanning i Norge eller komme raskere ut i arbeid. Responsen på gratistilbudet har ikke latt vente på seg.
Omlag 40 pedagoger fra ulike pedagogiske arenaer møttes onsdag på campus i regi av prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Dagen ble brukt i smågrupper der målet var å finne frem til ulike forsknings- og/eller utviklingsprosjekter i fellesskap, på tvers av fagmiljøer og organisasjoner. Utgangspunktet er en felles kompetanseutvikling og en nysgjerrighet på å utvikle nye former for samarbeid i partnerskap som en er en del av.
Finally the Norwegian and Zanzibarian project partners in the NoZa – intercultural mobility project met physically, to develop a joint course in Teacher Education.