Høgskolen i Østfolds årlige Mastertorg gikk av stabelen 15. mars. KUPP-deltakere bidro med formidling av forskningsaktiviteter og prosjektideer til grunnskolelærerstudenters fremtidige masteroppgaver.
Aktuelle saker - Side 4
Det var studentar, faglærarar og personalet i barnehagar samde om etter ein dag der dei utforska kva potensial simulering kan ha og potensialet simulering kan gje som pedagogisk metode i ein barnehagekontekst.
Håvard Friis Nilsen har høstet gode kritikker fra mange hold for sin nyeste bok, som kom ut før jul. Etter å ha vært rundt på mange scener og podcaster og pratet om boka, ble det endelig en presentasjon og samtale med leder for AreaS Franck Orban om boka på "hjemmebane". Du kan nå høre på podcasten hvir du trykker HER.
Tre av fjerdeårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen grep sjansen for en litt annerledes praksisperiode, da fakultetets Digitale LæringsVerksted (DLV) piloterte muligheten for en teknologirik praksis. Sammen med lærere fra lærerutdanningsskoler og fagansatte fra lærerutdanningen, har studentene utviklet, testet ut og utforsket digitale undervisningsopplegg i Minecraft.
KRONIKK: De siste ukene har Frankrike vært preget av flere runder med streik og store demonstrasjoner mot den nye pensjonsreformen som fremmes av regjeringen til statsminister Elisabeth Borne. Den sterke motstanden mot den franske pensjonsreformen gjenspeiler det faktum at et flertall av franskmenn ikke ønsker å jobbe to år til før de kan gå av med pensjon, slik den foreslåtte reformen legger opp til. Har franskmennene blitt late eller har de skjønt noe som man i Norge helst ikke vil snakke høyt om?
Den 28. februar var det duket for lokaloppgjør mellom Sparta og Stjernen. Her stod både prestisje og kampen om den viktige fjerdeplassen på spill. Som et bidrag til å bygge godt samhold, fikk rundt 50 studenter fra lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold mulighet til å hygge seg på kamp.
Den 2. mars var det premiere på forestillingen "Rock me Baby" på Bærum Kulturhus med forskere og scenekunstutdannere fra Høgskolen i Østfold som sentrale bidragsytere.
Fjoråret ble en opptur for studentene ved Høgskolene i Østfold. I en fersk undersøkelse oppgir de å være mer fornøyde med både studiet og det sosiale studentlivet.
The second teacher training workshop for the EEA Grants project Blended learning in vocational education and training (BlendVET) was held at Østfold University College's (ØUC) campus Remmen in February 2023.
Monica var aldri i tvil om at hun ville fortsette arbeidet i barnehagen, også etter endt mastergrad. Hun mener masterstudiet innen barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap har utfordret henne som menneske og gjort mye med måten å jobbe på.
KRONIKK: Har Norge virkelig råd til ikke å investere i denne uvurderlige språk- og kulturkompetansen for framtida? spør kronikkforfatterne.
Et av høgskolens flotteste klasserom - nemlig uteklasserommet - ble tatt i bruk til deler av KUPPs januarsamling, da blant annet tematikken profesjonalitet og forankring sto på agendaen.
Torsdag 12. januar samlet det seg en gruppe barnehageinteresserte fagfolk rundt tematikken: "Hva kan vi gjøre med Blue-Boter i barnehagen?". Med blikket rettet mot algoritmisk tenkning lekte deltagerne seg gjennom programmering og koding. Pernilla Axelryd fra Inspiria Science Center utfordret workshopdeltagerne steg for steg gjennom utforskende samarbeid. Ut på gulvet alle sammen!
18. januar var Fremmedspråksenteret og HiØ vertskap for tre kinesiske gjester fra Kinas ambassade.
Å starte på ungdomsskolen kan oppleves utfordrende både faglig og sosialt. Ny forskning hevder at dersom samarbeidet mellom elevens gamle og nye skole var bedre, ville overgangen til det ukjente blitt enklere for elevene.
Nylig arrangerte Grunnskolelærerutdanningene praksiskonferanse for samarbeidspartnerne i praksisfeltet. Konferansen hadde et innholdsrikt program og var nyttig for lærerutdannerne både i praksisfeltet og på campus.
UKENS ANALYSE: President Macron har flere ganger blitt kritisert for sin håndtering av Ukraina-krigen. En fransk oppfordring om ikke å ydmyke Moskva dersom Russland skulle tape krigen mot Ukraina - og senere om å gi Russland varige sikkerhetsgarantier etter at krigen er slutt -, vekket skepsis i EU og NATO. De ukrainske myndighetene forstod heller ikke hvorfor Paris fortsatt var i dialog med Putin, samtidig som de franske leveransene av avanserte våpensystemer stadig økte.
Gjennom et besøk til Moi University i Kenya, finansert av ERASMUS+ Global, har HiØ-ansatte styrket både utvekslingsmuligheter og forskningssamarbeid.
KRONIKK: I ukene før Russlands angrep på Ukraina i februar, hadde president Macron en rekke telefonsamtaler med president Putin. Macron reiste også til Moskva for å overtale ham til forhandlinger om forholdet til Ukraina.