Fire dyktige formidlere ved Høgskolen i Østfold er nominerte til pris.
Aktuelle saker - Side 3
Hundrevis av studenter ved HiØ har i løpet av juni fullført studiene sine her hos oss. Vi ønsker dere alle lykke til på veien videre og takker for at dere valgte å studere her hos oss. Og selvsagt: God sommer!
Ingrid Berg har drevet med hest siden hun var liten, noe som gjorde at hun flyttet til Tyskland for første gang sommeren 2017, få dager etter avsluttet videregående skole. Interesse for landet og språket gjorde at hun ville fordype seg ytterligere i språket.
Grafisk litteratur er en populær form for fortelling. Den kombinerer ord og bilder på en unik måte og appellerer til lesere i alle aldre. I det nyeste nummeret av høgskolens tidsskrift ELLA får vi presentert bredden av hva sjangeren har å by på.
Prosjektet har fått tildelt 10 millioner kroner fra Forskningsrådet.
Nylig deltok Ann Sofi Larsen, Bente Ulla og Nina Johannesen fra LUSP på Nasjonalt nettverk for barnehagefaglige masterprogram, arrangert av Universitetet i Agder. Alle tre har lang erfaring med å utvikle og drive masterutdanning innen det barnehagefaglige feltet ved Høgskolen i Østfold.
For at vi skal forstå hvordan digitaliseringen påvirker barn og unge må det forskes mer på tvers av fagområder. Samtidig som fokuset på de etiske aspektene må skjerpes.
A BlendVET study visit to Slovenia in April 2023 gave us first-hand experience of how vocational and technical schools have implemented blended learning approaches in their classrooms and workshops.
Vår betyr ofte innspurt av barnehage- og skoleår, og det gjelder også for KUPP. Selv om det går mot sommer, har KUPPs deltakere deltatt aktivt på lærerutdanningskonferansen, i drøfting av forskning på det tredje rom, samt bedrevet innoverende prosjektarbeid.
Barnehagelærarutdanninga ved HiØ sette preg på den nasjonale Lærarutdanningskonferansen sist veke. Dei presentere innovative samarbeidsprosjekt i utdanninga, knytt til profesjonsfagleg digital kompetanse og simulering som pedagogisk metode.
Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.
Elever ønsker flere og raskere tilbakemeldinger på tekster de skriver. Et forskningsprosjekt i ungdomsskolen tyder på at elever kan skrive bedre tekster, om de får tilbakemeldingene fra et dataprogram basert på kunstig intelligens.
Alkohol øker risikoen for en rekke ulike sykdommer. Professor Hugo Cogo Moreira ved Høgskolen i Østfold skal sammen med forskere fra Brasil finne måter å forebygge alkoholforbruk hos ungdom i byer i Brasil og Mosambik. Forskningsrådet har bevilget nær 10 millioner til prosjektet.
Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.
Denne uka har studentene ved barnehagelærerutdanningen og GLU 1-7 hatt felles profesjonsdag med fokus på overgangen fra barnehage til barneskole. Dette er bare ett av flere ledd i et større prosjekt for studentene.
At NERA 2023 the NoZa - Intercultural Mobility Project shared digital challenges and opportunities when designing a joint course across continents.
Hva skjer når lærerstudenter får fritt spillerom til å utforske teknologi i praksisperioden sin? Den muligheten har tre fjerdeårsstudenter benyttet seg av da de ble med på et prøveprosjekt initiert av Det digitale læringsverkstedet (DLV) og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.
Lånekassen har flere ordninger for sletting av gjeld for nyutdannede lærere.
PODKAST. I denne episoden av podkastserien Barnehagelærerpodden med Lund & Lunde får vi svar på hvordan barna i alderen 17-25 måneder, direkte og indirekte vurderte risiko. Hva motiverer barna til å ta risiko og hvilken betydning har det for barns muligheter til å utforske og oppleve risiko at personalet klarer å stoppe seg selv i å stoppe barna?
– Det gav en veldig mestringsfølelse å skrive masteroppgave. Det fortalte Frida Laabak når hun gjestet Mastertorget ved Høgskolen i Østfold den 15. mars. Som tidligere grunnskolelærerstudent delte hun sine erfaringer og gav nyttige tips til nåværende studenter.