Gaming kan kickstarte skriveprosessen: Inspirasjon i norskundervisningen

Videospill kan være en verdifull ressurs for å engasjere og motivere elevene til å komme i gang med skriving i norskundervisningen.  

– Mange tenker gjerne at læreren bør ha masse kunnskap om videospill for å bruke det i skolen. I mine øyne trenger man bare å vite hva som er målet med økten, og om spillet passer for aldersgruppen og undervisningen, sier grunnskolelærerstudent Else Glad Lien. Foto: Nina SKajaa Fredheim/HiØ.

Det belyser grunnskolelærerstudent Elise Glad Lien ved Høgskolen i Østfold i sin mastergradsoppgave med den foreløpige tittelen "Det var en gang et videospill".

Elise Glad Lien går siste året på grunnskolelærerutdanningen 1-7 på Høgskolen i Østfold (HiØ) og har i sin masteroppgave sett på hvilke måter videospill som skrivestarter kan ha en innvirkning på elevers skrivearbeid i norskfaget.

Hun har også kartlagt hvilke tanker norsklærerens har om videospill i norskfaget.

Den 13. mars presenterte hun sin oppgave og arbeidet med denne for studenter som går 4. året på grunnskolelærerutdanning. 

En veiviser for lærere i digital skriveopplæring

– Det er ikke nødvendigvis to helt nye temaer dette med spillpedagogikk og spillbasert undervisning, men jeg har et inntrykk av at flere ønsker å ta det i bruk uten å vite helt hvordan, sier Glad Lien.

Gjennom prosjektet håper hun å vise vei for lærere i norsk og andre fag, som søker en variert tilnærming til skriveopplæringen.

Gaming som bro til engasjement

Samtidig tror lærerstudenten at dette kan være en fantastisk mulighet for elever som er lidenskapelig opptatt av videospill.

– Elever viser økt engasjement for norskfaget når videospill blir en del av undervisningen, sier hun, som har sett alt fra de rastløse til de mer tilbaketrukne elevene blomstre opp.

Læreren behøver ikke kunne masse om gaming

Under datainnsamlingen har elevene blitt tatt med på en unik opplevelse av en "spillkino" før de skrev en tekst basert på det de opplevde. Valgmulighetene for skriveoppgaver inkluderte alt fra spillanmeldelser til å skrive om en karakter i spillets liv.

– Mange tenker gjerne at læreren bør ha masse kunnskap om videospill for å bruke det i skolen. I mine øyne trenger man bare å vite hva som er målet med økten, og om spillet passer for aldersgruppen og undervisningen, forklarer Glad Lien.

Og legger til:

– Teknisk støtte kan enkelt skaffes fra elever som allerede er dyktige spillere.

Inspirerte andre studenter på Mastertorget

Glad Lien fikk mulighet til å inspirere 4. års studenter som snart skal starte arbeidet med sine masteroppgaver på årets Mastertorg på grunnskolelærerutdanningen.

Les mer om Mastertorget for grunnskolelærerstudentene her.

Grunnskolelærerstudent Elise Glad Lien presenterte resultater og erfaringer med arbeidsprossen i det å skrive masteroppgave for studenter som snart skal begynne å skrive sine egne oppgaver. Foto: Nina Skajaa Ffedheim/HiØ.

Aktuelle lenker

Av Nina Skajaa Fredheim
Publisert 15. mars 2024 07:59 - Sist endret 15. mars 2024 10:21