Full uttelling for Kristine: Fikk årets forskningspris og professoropprykk

- Mitt mål er å utdanne lærerstudenter til å bli endringsagenter som kan transformere undervisningspraksisen i skolen, sier professor Kristine Høeg Karlsen.
Nå er forskeren belønnet med årets forskningspris for sin imponerende innsats på feltet.

Portrettbilde av Kristine Høeg Karlsen.

STOLT OG GLAD: Vinner av Forskningsprisen 2022 ved Høgskolen i Østfold, professor Kristine Høeg Karlsen. (Foto:Ann-Kristin Johansen/HiØ)

- Jeg er veldig glad for å bli nominert og at HiØ setter pris på det jeg bidrar med på forskningsfronten. Det å bli verdsatt, betyr mye. Forskningen jeg driver med er tett knyttet til undervisningen på lærerutdanningen. Vi er et stort lag og arbeidet ville ikke vært mulig uten gode kollegaer som har vist interesse og bidratt i flere år. Prisen deler jeg med hele forskningsgruppen min og alle jeg samarbeider med på HiØ.

Det er den nybakte prisvinnerens første kommentar til at hun er tildelt Forskningsprisen for 2022 ved Høgskolen i Østfold.

Fredag var hun en av flere ansatte som ble hedret på høgskolens akademiske årsfest i bibliotekets aula i Fredrikstad. Her ble Høeg Karlsen både utropt som vinner av Forskningsprisen og ble hedret for at hun i løpet av det siste året har blitt professor ved HiØ. 

Ingen soloflyver

Kristine Høeg Karlsen er professor ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring og har et bankende hjerte for læreryrket. Hun gikk selv på lærerskolen i Oslo og begynte å jobbe i skolen etter studiet.

Komiteen beskriver deg som en miljøbyggende og samfunnsengasjert forsker og formidler – kjenner du deg igjen i beskrivelsen?

- For meg er forskning et kollektivt arbeid. Jeg er ikke den typen forsker som sitter alene på et kontor og gransker arkiver. Jeg er aktivt med på å etablere et FoU-miljø fordi vi er avhengige av å være flere for å kunne gjennomføre antologiprosjekter, søke forskningsmidler og implementere undervisning i tverrfaglige metoder som storyline. Dette er forskningsaktiviteter jeg ikke kunne ha utført på egen hånd.

På sin egen profilside har prisvinneren selv oppført sine forskningsinteresser til å være følgende:

  • Dans og estetiske læringsprosesser
  • Tverrsektorielt samarbeid
  • Tverrfaglig læring og undervisning ved bruk av storyline
  • Vurderingsteori og vurdering for læring
  • Kvalitativ metode
  • Systematiske litteraturoversikter


Trigges av engasjement

Høeg Karlsen er for tiden engasjert i flere prosjekter. Prosjektet pARTiciPED, som hun har ledet i nesten tre år nærmer seg målstreken. Et prosjekt som tar i sikte på å styrke lærerstudentenes kompetanse i møte med eksterne partnere i skolen, hvor Den Kulturelle Skolesekken (DKS) brukes som case.  Les mer om prosjektet. 

Bildet av Høeg Karlsen stående på scenen med blomster på den akademiske årsfesten.
Full uttelling på den akademiske årsfesten: Kristine Høeg Karlsen mottok blomster både for Forskningsprisen og professoropprykket. (Foto: Ann-Kristin Johansen)

- Videre er jeg opptatt av tverrfaglig læring og undervisning ved bruk av storyline, og innen kort tid vil de to første av totalt tre antologier om storyline i skolen bli publisert av Universitetsforlaget, forteller hun.

Storyline beskrives som en kreativ, multimodal og tverrfaglig undervisningsmetode som blir brukt i skolen og som Høeg Karlsen og forskerkollegaer gjennomfører og underviser på 1.-7. og 5.-10. trinn på grunnskolelærerutdanningen ved HiØ. 

Les mer om Storyline.

Hva er det som motiverer deg og trigger deg i arbeidshverdagen som forsker ved Høgskolen i Østfold?
- Kollegier og engasjerte studenter!

 

«Det er variasjonen som slipper lyset inn i klasserommet og skaper engasjement og kreativitet.»
Kristine Høeg Karlsen, professor Høgskolen i Østfold

Vil ha åpne dører i skolen

I innstillingen fra komiteen som vurderte årets nominerte til Forskningsprisenvheter det blant annet følgende:

"Komiteen vurderer Kristine Høeg Karlsens miljøskapende innsats som høy. Karlsen har igangsatt, ledet og gjennomført en rekke tverrfaglige og tverrsektorielle FoU-prosjekter med mange involverte fra HiØ. Hun har bidratt til økt samarbeid og utvikling av innovative undervisnings- og forskningsdesign, og har engasjert kolleger og eksterne partnere i forsknings- og utviklingsarbeid. Dette har medført en sterk forbindelse mellom praksisfeltet og lærerutdanningen ved HiØ."

Hvorfor er arbeidet med å koble praksisfeltet og lærerutdanningen ved HiØ enda tettere sammen viktig for deg?  

- Lærerutdanning er en profesjonsutdanning der studentene forbereder seg til å bli lærere i skolen. Mitt fokus er rettet mot en spesifikk del av denne profesjonsutdanningen som jeg anser som viktig, som for eksempel at lærerstudentene skal lære å undervise i estetiske og skapende læreprosesser, og mestre utforskende tilnærminger til læring.

Du har arbeidet systematisk med å etablere partnerskap i grunnskolelærerutdanningene og å finne ut hvordan samarbeidet mellom eksterne aktører i skolen og fremtidige lærere kan utvikles slik at bidragene fra de eksterne aktørene i enda større grad blir en integrert del av skolehverdagen. Hvorfor er dette viktig, tenker du?

- Det er jo ikke viktig i seg selv, isolert sett. Skolen er en del av samfunnet, og da må det være åpne dører, tenker jeg. Men, det er ikke bare de eksterne aktører som skal inn i skolen, skolen må også ut i verden. Denne forbindelsen må gå begge veier og bygge på gjensidig samarbeid. Det er nok nødvendig å bryte ned noen kulturbarrierer som står i veien for enda mer verdifull læring mellom skolen og eksterne krefter.
 

«Mitt mål er å utdanne lærerstudenter til å bli endringsagenter som kan transformere undervisningspraksisen i skolen. Målet er at elevene i skolen skal få bruke hele seg, med hode, hjerte og kroppen.»
Kristine Høeg Karlsen

Hvorfor ble du forsker hva er du mest opptatt av å ha bidratt til i jobben din?

- Som lærer ble jeg nysgjerrig på det estetiske språket og viktigheten av å bruke det i vurdering. Derfor tok jeg en mastergrad der jeg prøvde å finne noen ord og begreper for å kunne snakke eksplisitt om verdien av kunstneriske uttrykk i læringsprosesser, noe jeg tenkte kunne bidra til å gi estetiske fag større plass og legitimitet. På et politisk nivå er det viktig å sikre at estetiske tilnærminger ikke blir ansett som «noe ekstra», men som en integrert del av kjernen i utdanningssystemet.

Høegh Karlsen tok senere en doktorgrad i pedagogikk der hun utviklet et forskningsverktøy for å systematisk identifisere mønstre i tilbakemeldinger på en helhetlig måte. Samtidig ble hun ansatt ved lærerutdanningen ved HiØ. Siden den gang her hun jobbet med å utvikle lærerutdanningen ved å bruke estetiske arbeidsformer som motor.

- Mitt mål er å utdanne lærerstudenter til å bli endringsagenter som kan transformere undervisningspraksisen i skolen. Målet er at elevene i skolen skal få bruke hele seg, med hode, hjerte og kroppen. Det estetiske språket gir elevene muligheter til å uttrykke seg på mange forskjellige måter. Jeg tror mange husker den ene læreren som gjorde noe på en annen måte, og så syntes vi at det var veldig fint. Det er variasjonen som slipper lyset inn i klasserommet og skaper engasjement og kreativitet, sier den ferske prisvinneren - og HiØ-professoren.  

Vurdert på mange punkter

Vurderingskriterier for høgskolens forskningspris er som følger:

  • Originalitet, knyttet til nyhetsverdi og nyskapende bruk av teori og metode
  • Soliditet, i form av god underbygging av påstander og konklusjoner av forskning eller andre relevante parametere for kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Relevans, knyttet til faglig utvikling eller praktisk og samfunnsmessig nytteverdi
  • Miljøbyggende innsats, for forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid ved HiØ

Årets vurderingskomiteen har bestått av:

• Dekan Tine Arntzen Hestbek, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, NTNU
• Prodekan for forskning Terje Lohndal, Det humanistiske fakultet, NTNU
• Professor Geir Egil Dahle Øien, Institutt for elektroniske systemer, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk, NTNU (komiteens leder)

Dette er komiteens oppsummering av hvorfor Høeg Karlsen ble rangert på førsteplass blant de tre innstilte kandidatene til Forskningsprisen 2022:

Kristine Høeg Karlsen scorer etter komitéens oppfatning høyt på måloppnåelse når det gjelder alle de fire kriteriene. Hennes originalitet anses som høy bl.a. på grunn av utvikling av et innovativt forskningsverktøy som er spesielt nyttig for forskere som er opptatt av vurdering og veiledning, og et unikt bidrag til designtenkning som en integrert del av utviklingen av lærerutdanning. Hun scorer også høyt på kvalitet og soliditet – med seks eksternfinansierte prosjekt, flere publikasjoner både på nivå 1 og 2 – heriblant en artikkel på Participatory Design Conference, hovedkanalen innenfor feltet participatory design -, samt internasjonale nettverk og samarbeidspartnere. Hennes forskning har vist høy relevans for lærerutdanning og skole gjennom tverrfaglige problemstillinger og innovative innganger med klar nytteverdi for samfunnet, samt bidrag til en kunnskapsbasert og vitenskapelig tilnærming innen pedagogikk. Komiteen vurderer også Karlsens måloppnåelse på miljøskapende innsats som høy: Hun har igangsatt, ledet og gjennomført en rekke tverrfaglige og tverrsektorielle FoU-prosjekter med mange involverte fra HiØ, bidratt til økt samarbeid og utvikling av innovative undervisnings- og forskningsdesign, og engasjert både kolleger og eksterne partnere i forsknings- og utviklingsarbeid, noe som har medført en sterk forbindelse mellom praksisfeltet og lærerutdanningen ved HiØ.

Komitéen vil spesielt peke på at Karlsen vært en pådriver for å involvere kolleger i relevante, praksisnære og tverrfaglige problemstillinger. Komiteen mener Karlsen i sum fremstår som en miljøbyggende og samfunnsengasjert forsker og formidler, som relativt få år etter sin fullførte doktorgrad leder an viktig kunnskapsutvikling og innovasjon i lærerutdanning og praksisfelt. Kristine Høeg Karlsen har derfor høy samlet måloppnåelse og rangeres på førsteplass blant de tre innstilte kandidatene.

 

 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 28. okt. 2023 19:09 - Sist endret 28. okt. 2023 19:09