Disse seks har mottatt høgskolens første språkstipend

For første gang har høgskolen delt ut språkstipend til masterstudenter.

HAR MOTTATT STIPEND: Øverst fra venstre; Ida Sofie Wiig, Victoria Draget Hansen, Elin Husebø, Silje Aandstad, Agnes Varro Nagy og Grete Billdal.

Initiativet til stipendet kom fra satsingsområdet Språk i opplæringa ved Høgskolen i Østfold.

– Alla masterstudenter på HiØ som arbeider med noe som er relevant for satsningsområdet var velkomne til å søke. Det gjaldt både prosjekter om flerspråklighet, om lese- og skriveopplæring, språk og kultur, tekst, samtale og diskurser, litteratur, språkproblemer, språklig variasjon, språk og begrepsutvikling og mye mer. Seks studenter fikk stipend på 10.000 hver, sier professor Ida Larsson.

Larsson leder ELLA ( The Education, Literature and Language Program) som er satsingsområdets forskningsdel.

– Vi har mange dyktige studenter, og det var veldig fint å kunne gi noen av dem ekstra støtte og oppmuntring, forteller Larsson.

Studentene som fikk stipendene, har ulik utdanningsbakgrunn fra HiØ, og de jobber med språk ut fra forskjellige perspektiver, forskjellige typer språkbrukere og ulike språk.

To av studentene tar masterstudiet Fremmedspråk i skolen:

Silje Aandstad arbeider med på tysk, og hennes masteroppgave skal handle om hvordan en kan øke elevene sine skriveferdigheter ved å bruke en autentisk grafisk roman. Hun er nysgjerrig på hvordan hennes opplegg fungerar med elever som er nybegynnere i tyska.

Elin Husebø skriver en masteroppgave om fransk, og i sin masteroppgave undersøker hun tekster skrevet av nybegynnere i fransk ved hjelp av en modell som et utviklet for muntlig språk. Hun vil undersøke hvordan analysen av skriftspråket kan være en hjelp for samtalen mellom elever og lærere samt bidra til evaluering av undervisningen.

To av studentene som har fått stipend har gått grunnskolelærerutdanning for å bli norsklærere:

Ida-Sofie Isaksen Wiig har skrevet en masteroppgave om dialektformer hos elever og eldre språkbrukere i hennes hjemkommune, Trøgstad. Hun ville vite hvordan språkbruken varierte mellom ulike typer situasjoner og språkbrukere, spesielt med tanke på språktrekk som nå holder på å forsvinne når talespråket blir mer utjevnet.

Victoria Draget Hansen interesserer seg for samisk og skjønlitteratur. Hun forteller at hun etter deltagelse på mastertorg og problemstillingsseminar, og etter en samtale med det som skulle bli en av veilederne hennes, endte opp med å skrive om samisk skjønnlitteratur.

«Bakgrunnen for at jeg ønsker å løfte fram det samiske innholdet i norskfaget i oppgaven min, er at jeg ved flere tilfeller har opplevd utfordringer knyttet til at undervisningen blir for overflatisk og/eller stereotypifiserende», sier hun. Hun gjør en litterær analyse av den samiske ungdomsromanen Mellom verdener (2014). Romanen er skrevet av den samiske forfatteren og kunstneren Máret Ánne Sara.

Grete Billdal ble ferdig med en mastergrad i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år) våren 2023. Hun forteller at det føles unikt å ta en master hvor fokuset rettes mot de yngste barna i barnehagen. Hennes masteroppgave er ett eksperimenterende og utforskende utviklingsarbeid om de yngste barnas stemmer på en småbarnsavdeling.

Agnes Varro Nagy tar Nordiska Masterprogrammet för Språklärare. Dette er et masterprogram som er et samarbeid mellom HiØ, Linnéuniversitet i Växjö og Göteborgs Universitet. I sin masteroppgave undersøker hun effekter av digitale medier i språkopplæringa, sammenlignet med analoga medier.

– Det er fint å se hvordan studentenes varierte interesser for språk er relevante for så mange ulike fagområder, og hvordan studentene bidrar til å skape ny kunnskap gjennom masterprosjektene sine, sier førsteamanuensis Jessica P. B. Hansen.

Hansen leder Språkutdanning på tvers av språk (STAS) som er en del av språksatsingen ved HiØ, sammen med førsteamanuensis Kristin Hagemann.

Språk i opplæringa er et viktig og svært samfunnsrelevant satsningsområde fra høgskolens side.

Gjennom STAS ønsker HiØ å styrke undervisningspraksisen i språkutdanningene gjennom å løfte frem likheter mellom språkfagene, utvikle gode tverrspråklige utdanningsprosjekter og skape inkluderende møteplasser der kunnskap kan deles.

Les mer om satsningsområdet Språk i opplæringas forskjellige innretninger knyttet til forskning og utdanning.

Av Nina Fredheim, Ida Larsson, Jessica P B Hansen
Publisert 12. sep. 2023 10:27 - Sist endret 15. sep. 2023 08:00