Laabak leverte sin masteroppgave før sommerferien i 2022, som en del av det første kullet som fullførte en master i den 5-årig grunnskolelærerutdanningen. Nå er hun i full jobb på 7. trinn på en skole i Moss.
I sin masteroppgave som hun skrev sammen med medstudent, Julie Jensen, så de på tre ulike kommuners handlingsplaner mot skolevegring.
Masteroppgaven var som en fulltidsjobb
Som en del av det årlige Mastertorget, et tilbud til grunnskolelærerstudenter som straks skal velge tema for sin masteroppgave, var Laabak på besøk på Høgskolen i Østfold for å gi råd og tips basert på sine erfaringer.
– Det gikk veldig fint å skrive masteroppgave, og vi koste oss med prosessen. Det er viktig å prioritere det som en fulltidsjobb. Du har nok tid om du bruker den godt, sa Laabak.
Hun forteller at hun og skrivepartneren noen ganger jobbet fra klokken 9-15 andre ganger fra 9-16, noen ganger kortere og noen ganger lengre.
– Det å skrive masteroppgave var overordnet positivt. Jeg savner det faktisk litt til tider.
Det gav en veldig mestringsfølelse å levere en slik oppgav, fortalte Laabak.
Hun forteller at hun og skrivepartneren tidlig visste at de ville skrive om psykososiale utfordringer i skolen. De spurte så folk i skolen hva de trenger og hva de så på som de største utfordringene. Slik endte det med at jentene skrev om skolevegring som tematikk for masteroppgaven.
De hadde en prat med representanter fra Rakkestad ungdomsskole som gav dem innspill slik at de fikk vinklet oppgaven relevant for skolen.
Relevant på jobbintervjuer
– Vi opplevde begge at det å ha skrevet om noe som er relevant for skolen, var en styrke på jobbintervjuer og ved ansettelse, fortalte Laabak.
Hun syntes det var nyttig at det ble arrangert Mastertorg, slik at de fikk hjelp til å finne noe som faktisk er relevant for jobben de etter hvert skulle ut i.
– Vi visste for eksempel at vi kom til å møte på barn med skolevegring når vi etterhvert skulle ut i jobb.
– Det gir motivasjon når du sitter og skriver, å vite at tema du jobber med er aktuelt, mener Laabak.
Verktøyene har du allerede
Laabak betrygget de nåværende grunnskolelærerstudentene med at de fire årene som allerede er gjennomført på studiet, har gitt dem de verktøyene du trenger for ta fatt på masteroppgaven.
– Se på masteroppgaven som et langt arbeidskrav. Og arbeidskrav har dere allerede har skrevet mange av, og dere kan det med akademisk skriving nå, sa hun oppmuntrende.
Tre råd fra Frida:
- Finn et tema du liker!
- Start tidlig med å lese på tema ditt. Da er du godt på vei. Husk du får god veiledning underveis.
Og til slutt:
3. Pust med magen!
– Du lurer i starten på hvordan du skal får til å skrive en 60 siders oppgave eller 80, om du er to. Men når du bryter det ned til mindre dele, så går det bra, kan Laabak betrygge studentene med.
Mastertorg byr på nyttige kontakter, tips og idéer
Mastertorget, som er for 4. årsstudentene på grunnskolelærerutdanningen, gir studentene nyttige kontakter, tips og idéer til den kommende masteroppgaven; både hva de kan skrive om og hvordan de kan legge opp arbeidet.
Det er en arena hvor fagansatte, forskere, grunnskoler og grunnskolelærerstudenter kan utveksle forskningsaktiviteter og prosjektidéer seg imellom. Dette for å støtte opp om forventningen i rammeplan for grunnskolelærerutdanning om at masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for arbeid i skolen.
Grunnskolelærerstudentene Sebastian og Joakim var to av de som var på jakt etter et masterprosjekt på Mastertorget 2023. Foto. Nina Fredheim, HiØ.
Aktuelle lenker:
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - heltid
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid
Masterstudium i spesialpedagogikk
Forskningsgrupper ved Fakultet for lærerutdanninger og språk
Lærerutdanningsskoleprosjektet ved grunnskolelærerutdanningen
Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP)
Nyttig Mastertorg for grunnskolelærerstudentene (Arkivsak, 2022)
Vrimle på Campus Halden var rigget for Mastertorg 15. mars. I alt 101 Grunnskolelærerstudenter skal skrive masteroppgave i 2023/24.