A new publication from RIDE member Halvdan Haugsbakken argues how the implementation of a new learning management system (LMS) in higher education can be understood as constituitive entanglement.
Aktuelle saker - Side 2
We invited teachers and school leaders from our partner schools Åssiden vgs. and Fagskolen i Viken to start the third and final year of BlendVET training and development.
I november 2023 skrev jeg en kronikk som tok opp Macrons helomvending i forbindelse med Ukraina-krigen. Den franske presidenten, som forsvarte en forsiktig linje overfor Moskva både før og etter invasjonen i februar 2022, har i senere tid inntatt en hardere linje mot Putin-regimet og anses nå å være én av Ukrainas sterkeste støttespillere.
AreaS research group will publish the third volume of a trilogy in the second half of 2024. After analyzing the notion of "borders" in book 1 published in 2019, then the notion of "alliances" in book 2 published in 2022, we now are working on the notions of trust and mistrust in the digital society.
Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.
Marianne Hagelia, førsteamanuensis i pedagogikk og RIDE-medlem, har gitt ut en ny bok: Digital studieteknikk. Hvordan lære i informasjonssamfunnet.
Vårt kjære AreaS-medlem Marjo-Riitta Rynning sovnet stille og fredelig inn den 12. januar 2024 etter lang tids sykdom. Marjo sluttet seg til AreaS helt fra begynnelsen i 2016 og var et trofast medlem som alltid kom med gode ideer og kloke ord.
RIDE-medlem prof. Hilde W. Afdal har skrevet et kapittel i den nye utgivelsen: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Boken undersøker hvordan forskning former, har formet og kan forme praksiser i skole og lærerutdanning.
KRONIKK: Det er dårlig nytt for Kiev hvis Donald Trump vinner neste års presidentvalg. Uten USA kan ikke Ukraina vinne krigen.
Fagmiljøet for IKT og læring var godt representerte på konferansen Skolen i digital utvikling.
DIGITALE FORDELER: Veien til å drøfte Bibelen med andre kan være kortere når man leser den på mobiltelefonen, skriver stipendiat Mette Maria Rønsen Gjerskaug i denne kronikken.
– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.
Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.
Den 24. februar 2022 gikk Russland til angrep på Ukraina. Et og et halvt år senere spør vi: Hva har dette gjort med mediesituasjonen i Russland? Hvordan får russere informasjon om krigen? Finnes det fortsatt noen uavhengige stemmer eller medier som ikke er statskontrollerte i Russland? Så snur vi blikket mot oss selv: Hvordan fremstilles Russland i våre medier? Hvilke perspektiver og temaer mangler i dekningen av krigen?
HiØ arrangerte et vellykket ph.d.-kurs om digitalisering og inkluderende praksiser, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.
KRONIKK. Hvilke konsekvenser får hets, trusler og plagsomme henvendelser mot kvinner for deres engasjement i lokalpolitikken?
Som en av flere arrangementer i den forbindelse, kickstartet forskergruppen AreaS ved HiØ dagene med å sette håndtering av voldelig ekstremisme og terrorisme på agendaen.
Igjen lyder ropene «Frankrike reis hjem» – samtidig som russiske flagg vaier. Denne gangen skjer det i Gabon, etter at militæret grep inn for å sette punktum for 56 år med Bongo-regimet og presidentens forsøk på å jukse med utfallet av presidentvalget. Kuppet Gabon i august 2023 kommer etter lignende kupp i Niger i juli 2023, i Mali i 2020 og 2021 og i Burkina Faso 2022. Disse kuppene har i felles at de mer eller mindre rettes mot Frankrikes nærvær i Vest-Afrika.
KUNSTIG INTELLIGENS: ChatGPT og andre chatboter er ikke etisk nøytrale. Tvert i mot bygger svarene de gir oss på liberale eller autoritære verdier – avhengig av hvilken tjeneste du bruker.