For noen elever virker kroppsøvingsfaget faktisk mot sin hensikt. Gymtimene er ikke er meningsfulle for alle elever. Forskere fra Høgskolen i Østfold støtter nå en omlegging som gir mer trivsel i gymtimene.
Aktuelle saker - Side 10
Frankrike og Storbritannia har hatt en komplisert historie sammen som har vært preget av gjensidig fascinasjon og mistenksomhet. Som naboland er Storbritannia uansett en svært viktig partner for Frankrike. Brexit-prosessen har skapt mye støy i dette bilaterale forholdet siden 2016. Men nå er beslutningen tatt og brexit er et faktum.
Vår nye episode av Frankrike Forklart er nå tilgjengelig! Den har følgende tittel: Hva vil Macron med EU? Vår gjest er Paal Frisvold.
Tamara Kalandadze er tilsatt Masterstudium i spesialpedagogikk ved Avdeling for Lærerutdanningen. Hun er nytt medlem i forskningsgruppa Spesiapedagogikk og tilfører verdifull undervisnings- og forskningserfaring.
NY BOK: – Vi lever i interessante tider. Gamle grenser forsvinner like foran øynene våre, mens nye dukker like raskt opp, skriver hovedredaktørene Franck Orban and Elin Strand Larsen i innledningen av boka.
22. januar 2020 hadde AreaS lansering for sin nye bok "Discussing Borders, Escaping Traps, Transdisciplinary and Transspatial Approaches." Rania Maktabi, Robert Mikkelsen, Harald Borgebund og Elin Strand Larsen presenterte sin kapitler, mens Franck Orban var ordstyrer. Seminaret fant sted på Litteraturhuset i Fredrikstad.
Podkasten for seminaret kan høres her.
Førsteamanuensis Sabreen Selvik forsker på barns erfaringer med gjentatte opphold på krisesenter. Resultater fra forskning ble i slutten av november presentert på en regional samling for krisesentre i Midt-Norge.
Teknologiske hjelpemidler med bruk av Virtual Reality gir personer med autisme muligheten til å trene på sosiale ferdigheter i trygge og virkelighetsnære omgivelser. Dette forskes på ved Høgskolen i Østfold.
Professor Anders Nordahl-Hansen, ved Avdeling for Lærerutdanning og forskergruppen Spesialpedagogikk, ble tildelt Forskningsprisen 2019.
New AreaS book " Discussing Borders, Escaping Traps: Transdisciplinary and Transspatial Approaches", is published by Waxmann and is available in open access or through order.
Lærere synes det er bra at programmering innføres, og tror det vil gjøre elevene mer motiverte for matematikk. Men mange mangler selv kunnskap og er usikre på hvordan programmering vil påvirke undervisningen.
Tidsskriftet publiserer artikler fra ulike fagdisipliner relatert til helse i den digitale tidsalder og i det digitale samfunn.
Podcast og video fra AreaS' siste seminarer
Sammen med førsteårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 deltok fem lærere fra lærerutdanningsskolene på høstens Storyline «Der gode og onde krefter kjemper om makt». Samarbeidet er et ledd i Avdeling for lærerutdanning sin satsing på å styrke kontakten mellom lærerutdanningen og praksisfeltet. Dette er første gang lærere og studenter samarbeider med lærerutdannere om en slik type undervisning på høgskolen.
I midten av november hadde det nyetablerte nordiske nettverket Languages in the Multilingual Classroom (LAMUC) sin første samling. Nettverket vil være en møteplass for forskere, lærerutdannere og lærerstudenter og behandler spørsmål som har å gjøre med alle typer flerspråklighet i skolesammenheng.
– Engasjement er en viktig forutsetning for læring, og videoer er et av de mest sentrale verktøyene for å styrke studentenes engasjement i nettbasert læring, skriver Irina Engeness og Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold i en forskningsartikkel publisert i CEUR Workshop Proceedings.
Forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved Avdeling for lærerutdanning, har denne høsten fått seks nye medlemmer. Med sine 24 hovedmedlemmer, er denne forskningsgruppa nå den nest største ved Høgskolen i Østfold, og den største ved Avdeling for lærerutdanning.
Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad gjestet Litteraturhuset i Fredrikstad under årets Kreativ Arena.
Høgskolen i Østfold fikk storfint besøk av verdenskjente og skotske Carol Omand, som holdt åpent seminar om Storyline som tverrfaglig undervisningsmetode, med fokus på utvikling av gode historier. Forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon sto for arrangementet.
Professor fra HiØ bidrar i ny bok som analyserer oversettelse og tolking sett i lys av forskjellige kulturelle og sosiale rammebetingelser. Boken analyserer betydningen av den kommunikative handling som omgir oversettelsen – både rent teoretisk og med hensyn til forskjellige oversettelses- og tolkingstyper.