Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen

Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess.

Førsteamanuensis Shipra Sachdeva ved Høgskolen i Østfold. Foto: Nina Fredheim/HiØ.

Norsk læreplan (LK20) legger stor vekt på at elever skal lære å "tenke kritisk og med etisk bevissthet" samt delta demokratisk i undervisningen.

– Kritisk tenkning er en essensiell del av utdanningsprosessen, og i matematikkfaget bidrar det til å utvikle elevenes evner til å analysere og løse komplekse problemer, sier førsteamanuensis Shipra Sachdeva ved Høgskolen i Østfold.

Sachdeva disputerte 12. april ved NTNU. I sin doktorgrad har hun sett på viktigheten av at ungdom lærer seg å tenke kritisk om sin egen matematikkopplæringen.

Ungdommens medvirkning i matematikkundervisningen

Til tross for at tidligere studier har fokusert på kritisk tenkning ved løsning av matematiske problemer, har få undersøkelser tatt for seg elevers deltakelse i planlegging og vurdering av sin egen matematikkopplæring.

Sachdeva´s forskning fremhever behovet for at elever får en mer aktiv rolle i disse prosessene, noe som kan bidra til å gjøre matematikkopplæringen mer meningsfull og relevant  for elevene.

– Matematikklærere får ofte spørsmålet fra ungdommen om «hvorfor skal jeg lære om dette temaet i matematikk?» eller «hvor får jeg bruk for dette i livet mitt?».

Slike spørsmål besvares ofte med at «du vil trenge dette videre i livet» eller «du trenger det for å klare eksamen» eller «det er viktig med matematikk for å få jobb senere».

Det er sjelden at ungdom får konkret svar på hva de kan bruke det matematiske temaet til i praktiske situasjoner, sier den ferske doktoranden.

Hun mener det er viktig å spørre ungdom selv om hva og hvorfor de har lyst til å lære et bestemt tema i matematikk, ikke minst utveksle tanker med elevene om relevansen og mening av de temaene de lærer i matematikk.

Metoden bak funnene

Sachdeva´s doktorgradsavhandling inneholder tre delstudier som utforsker unge elevers evne til å tenke kritisk om sine egne matematikklæringserfaringer. Dataene ble samlet inn fra elever i 8. og 9. klasse (13-14 år) på to ungdomsskoler i Midt-Norge ved bruk av spørreskjemaer, klasseromsintervensjoner og semistrukturerte individuelle intervjuer.

74 elever deltok i spørreundersøkelsene og klasseromsintervensjonene, mens 20 ble intervjuet.

Resultatene viser at elever har stor tro på relevansen av matematikk, men mangler erfaring i kritisk tenkning om egen læringsprosess.

Resultater som overrasker

Sachdeva ble overrasket over at mange elever ikke hadde tenkt kritisk om sin egen matematikkopplæring eller hadde forslag til forbedringer.

– Jeg var overrasket over at et flertall av elevene svarte at de ikke hadde tenkt kritisk om sin egen matematikkopplæring eller hadde forslag til endringer om den, spesielt med tanke på at Norge vektlegger medvirkning og demokratisk deltakelse som verdigrunnlaget for opplæringen, sier hun.

Og legger til:

 – Jeg hadde en forestilling om at det norske, vestlige skolesystemet ville være mer åpent og at elevene ville være mer deltakende i avgjørelser som angår dem selv, sammenlignet med den erfaringen jeg selv har med å være elev i det indiske, østlige skolesystemet der nesten alt var bestemt av lærere og jeg måtte følge instruksjoner.

Tiltak for økt kritisk tenkning og deltakelse

For å fremme kritisk tenkning og elevmedvirkning i matematikkundervisningen, foreslår Sachdeva å regelmessig stille elevene spørsmål om hva, hvorfor og hvordan de ønsker å lære.

– Ved å integrere slike spørsmål i undervisningen 1-2 ganger i uken, kan lærere bidra til å skape en kultur hvor elevenes meninger blir tatt på alvor, utrykker forskeren.

Nytten av forskningsresultatene

Resultatene fra Sachdeva´s forskning kan være nyttige for både matematikklærere og lærerutdannere. Ved å inkludere elevenes perspektiver og oppfordre til kritisk tenkning, kan kvaliteten på matematikkundervisningen forbedres. Elevene selv har potensialet til å bidra til en mer dynamisk og relevant opplæring dersom de får muligheten til å delta aktivt i beslutningene.

Shipra Sachdeva disputerte 12. april 2024, og hennes arbeid gir viktige innsikter som kan forme fremtidens matematikkopplæring.


Referanser:

Sachdeva, S., & Eggen, P.-O. (2021). Learners’ critical thinking about learning mathematics. International electronic journal of mathematics education (IEJME), 16(3), 1–18. https://doi.org/10.29333/iejme/11003

Sachdeva, S., & Eggen, P.-O. (2023). “We learn it [mathematics] at school so one thinks that one will use it…”: Learners’ beliefs about relevance and importance of learning mathematics. Acta Didactica Norden, 17(3), 25 https://doi.org/10.5617/adno.10308

Sachdeva, S. (2019). Students’ experiences of learner autonomy in mathematics classes. In U. T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 - 10, 2019) (pp. 1978–1985). Utrecht University and European Society for Research in Mathematics Education, ERME. https://hal.archives-ouvertes.fr/CERME11/hal-02421636

Av Nina Skajaa Fredheim
Publisert 5. juli 2024 10:22 - Sist endret 5. juli 2024 10:22