Store deler av dette semesteret har det vært tilnærmet normal aktivitet ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, og det har vært mulig å samles fysisk både på campus og utenfor. Når restriksjonene nå strammes inn, står dette i kontrast til at fakultetet i november hadde rekordstor forskerdeltakelse på en konferanse i Danmark.
Bred forskning på utdanning
NERA-konferanse samlet over 600 deltakere, og temaet for konferansen var Hope and Education. Det var et utall av foredrag å velge mellom på konferansen, noe som også gjenspeiler den brede forskningen på utdanning.
Presentasjonene fra fakultetets forskere hadde en stor spennvidde i tema, blant annet ledelse av kombinasjonsklasser, begynneropplæring, internasjonal praksis (Malawiprosjektet), samt multispråklighet, digital kompetanse og tverrfaglighet i lærerutdanningen. Nederst finner du en oversikt over deltakerne og deres bidrag under konferansen.
Godt å kunne møtes fysisk igjen
Etter en lenger periode med kun digitale konferansetilbud, var det godt endelig å kunne møtes igjen.
- Alle var svært entusiastiske over endelig å være samlet fysisk. Alle vi traff gav uttrykk for dette, også fra talerstolen gjentatte ganger. Å kunne møtes slik har vært dypt savnet. Fysiske konferanser gir en ekstra dimensjoner til opplevelsen, som digitale konferanser ikke kan gi, sier Lin Ramberg, en av deltakerne fra HiØ, før hun fortsetter:
- Denne konferansen er en kjempefin anledning til å treffe kollegaer og høre på ny forskning innenfor fagfeltet. I tillegg til å bli faglig oppdatert knytter man nettverk og får nye bekjentskaper man får nytte av i arbeidet både som forsker, underviser og menneske.
![Bildet viser Lin Ramberg (t.v) og Hilde Fjeld (t.h) som holder presentasjon under konferansen.](/lusp/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2021/hilde-lin-580px.jpg)
Bidragsyterne fra fakultetet og for deres foredrag/symposium
- Combination-classes for educational equity, v/Hilde Sofie Fjeld og Lin Ramberg
- How do 1st grade pupils experience and perceive becoming a pupil? v/Reidun Hoff-Jenssen
- International practice for student teachers, v/Gunhild Brenne Bjørnstad, Hilde Sofie Fjeld, Marianne Maugesten og Reidun Hoff-Jenssen
- School Adoption - a means for enhanching student teacher's understanding of the school system and leadership? v/Hilde Sofie Fjeld, Lin Ramberg og Sigrun Staal Hafstad
- How school leaders perceive and experience their role as navigators and translators of policy implementation, v/Cecilie Olandersson og Sandra Fylkesnes
- Teacher educators' professional role in promoting digital competence in teacher dducation, v/Ilka Nagel
- A systematic review of cross-sectorial collaboration in teacher education: Implication for future research and teaching profession, v/Flavia Devonas Hoffmann og Kristine Høeg Karlsen
- Tracing expectations for teachers' epistemic agency historically in policies on digitalization in the cases of Sweden, Denmark and Norway, v/Fred Rune Bjordal
- Concepts create reality - student teachers' reflections, v/Kari Spernes
- Art(istic) education. Vitalising materiality through a performative approach, v/Samira Jamouchi
- The rhizomatic sound and deep time listening, v/Bosse Bergstedt
- Discreoancies between intensions and implementation: a decentralised political initiative in Norway, v/Sandra Fylkesnes og Bjørn Andreas Johansen (Universitetet i Agder)
- Norwegian preservice teachers' views on and experience with multilingualism in theacher education, v/Sandra Fylkesnes, Jonas Yassin Iversen (Høgskolen i Innlandet) og Wenche Thomassen (Universitetet i Stavanger)