Academic interests
Write a few words here about your academic interests.
Courses taught
- <Link to programme of study/course>
- <Link to programme of study/course>
- ...
Background
Brief presentation of previous work experience and education
Awards
- <Name and link to prize 1, if any>
- <Name and link to prize 1, if any>
- ...
Appointments
- <Title and (if applicable) link 1>
- <Title and (if applicable) link 2>
- ...
Positions held
- <Name and link to position 1, if any>
- <Name and link to position 2, if any>
- ...
Partners
Publications
-
Petersen, Per Storrø
(2024).
Teknologi brukes til å tukle med valg - kunstig intelligens.
[Newspaper].
Adressa.
-
Jain, Shubham; Jacobsen, Bjørn Rude; Petersen, Per Storrø; Kiss, Gabriel Hanssen & Petersen, Sobah Abbas
(2023).
Enhancing Citizen Engagement: Experiences from a Virtual Reality Workshop.
-
-
Jacobsen, Bjørn Rude; Petersen, Per Storrø & Jain, Shubham
(2023).
Use of Extended Reality technology for citizen engagement towards sustainable urban development.
Arctic Frontiers : Abstracts.
-
Jacobsen, Bjørn Rude & Petersen, Per Storrø
(2022).
XR demonstrasjon.
-
Jacobsen, Bjørn Rude; Petersen, Per Storrø; Petersen, Sobah Abbas & Jain, Shubham
(2022).
XR workshop og demonstrasjon.
-
Melby, Line; Toussaint, Pieter Jelle & Petersen, Per Storrø
(2022).
Helseplattform i sol og regn.
Adresseavisen.
ISSN 0805-3804.
1.7.22.
-
Fjørtoft, Siw Olsen; Petersen, Per Storrø & Linn Marita, Nikolaisen
(2023).
Jobbobservasjon i VR.
Et pilotprosjekt.
SINTEF.
ISSN 978-82-14-07872-5.
Full text in Research Archive
Show summary
Mange bransjer sliter med å rekruttere arbeidstakere. Det er gap mellom arbeidslivets behov og kompetansen
som befolkningen besitter. Utdanningsvalg, arbeidstrening og informasjon om hvilke muligheter som finnes, er
derfor er viktig for å rekruttere unge inn i bransjer hvor det er stort behov for arbeidskraft. Deltakelse i
utdanning og arbeidsliv er dessuten viktige faktorer for å forhindre utenforskap.
Med dette pilotprosjektet ønsket vi å utforske innovasjonsideen om å bruke VR-teknologi til jobbobservasjoner,
med mål om å skape interesse for ulike yrker blant ungdom og unge voksne i arbeidsrettede tiltak. Det ble
utviklet to 360 graders videoer for helsefagarbeider og tømrer, som ble testet av deltakere både med og uten
VR-briller. Resultatene fra piloten bekrefter langt på vei at VR har et betydelig potensial som et verktøy i
jobbobservasjon og yrkesveiledning. For elever på ungdomsskole kan det bidra til et bedre utgangspunkt for å
velge riktig studieretning i videregående, og videoene er godt egnet i faget Utdanningsvalg. For unge voksne,
som er i arbeidsrettete tiltak, kan jobbobservasjon i VR være en fin erstatning der man av ulike årsaker
(avstand, tid, sikkerhet og helse) ikke kan besøke alle bransjer fysisk.
-
Fjørtoft, Siw Olsen; Petersen, Sobah Abbas & Petersen, Per Storrø
(2023).
Læringsbrett til alle elevene. Evaluering av bruk av læringsteknologier i Malvik-skolene.
SINTEF.
ISSN 978-82-14-07983-8.
Full text in Research Archive
Show summary
Rapporten gir innsikt i muligheter og utfordringer ved innføring og bruk av 1:1 læringsbrett til alle elever og lærere i en kommune. Forskningsprosjektet hadde tre overordnede mål basert på kommunens behov:
- Evaluere bruk av digitale læringsteknologier i Malvik-skolene.
- Anbefale hvilke digitale læringsteknologier som møter lærernes og elevenes behov.
- Vise retning for hvilke nødvendige etterutdanningstiltak som bør planlegges og igangsettes av det desentraliserte kompetansenettverket i Trondheim-Malvik.
Prosjektet har kartlagt erfaringer og synspunkter til lærere, elever, miljøveiledere, skoleledere, tillitsvalgte og IT-ressurspersoner. På bakgrunn av dette har vi kommet fram til fordeler og ulemper med dagens løsning i kommunen, og skissert læringspunkter og anbefalinger som skoleeier kan bruke som beslutningsgrunnlag for valg av fremtidige løsninger. Rapporten vil også være nyttig for andre kommuner som skal i gang med innføring eller endring av digital infrastruktur og læringsteknologier i skolene.
View all works in Cristin
Published Aug. 10, 2023 8:26 AM
- Last modified Aug. 10, 2023 8:26 AM