Referanseteknikk, fusk og plagiering

Resolusjon om referanseteknikk, fusk og plagiering

Skrevet av Studentparlamentet ved Studentleder 2020/2021, Marte Emilie Skjennem, Biblioteket ved Anne-Lise Eng.

Støttes av Seksjon for eksamen

Mål

Målet med denne resolusjonen er at færre studenter skal fuske og at alle studenter skal ha kunnskap om og kompetanse i referanseteknikker, kildekritikk og informasjonssøking. Studenter skal forstå og vite hva forskningsetikk innebærer og ha en forskningsetisk tilnærming til oppgaveskriving. Studentene skal ha god kunnskap om hva som står i sine studieplaner.

Bakgrunn og informasjon

Høstsemester 2020 og vårsemesteret 2021 ble det avdekket flere saker med fusk og plagiering enn vanlig. Fusk beskrives i-, og defineres ifølge Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold som «[…] handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et ubetinget fortrinn ved eksamen eller arbeidskrav.» (§9-1 (1)). Forsettlig fusk kan i verste fall […] føre til utestengning fra høgskolen og føre til at studenten taper retten til å fremstille seg til eksamen ved institusjoner underlagt universitets- og høyskoleloven i inntil ett år. (§9-3.(1)).

Med andre ord ansees fusk som svært alvorlig og kan gi studentene store konsekvenser.

Studentparlamentet mener at koronapandemien og overføring fra fysisk undervisning og eksamener som gjennomføres fysisk på skolen til digital undervisning og digitale eksamener har mye av skylden for at antall fuske-saker har økt. Men at det på generell basis trengs et økt fokus og økt kunnskap om temaet.

Studentene har ikke lenger den samme tilgangen som tidligere til bibliotekstjenesten, studentassistenter, fysiske forelesninger og muligheten til å treffe medstudenter. Tidligere kunne man enklere spørre medstudenter, bibliotek, foreleser med flere om man var usikker. Informasjon om hva som er fusk finnes, men kan være vanskelig å oppdrive og vanskelig å forstå uten hjelp. Dette er et problem. Spesielt for nye studenter.

Informasjon om Bibliotek og Studieverksted

Biblioteket

Det ble bestemt for flere år siden (2009) at det skal stå noe om bibliotek i alle studieplaner. De fleste studieplaner har noe om dette, men det mangler fortsatt informasjon i noen studieplaner. Biblioteket har i flere år tilbudt kurs i informasjonssøking, kildekritikk og referanseteknikk og mange utdanninger benytter seg av disse tilbudene.   I kurs om referanseteknikk har biblioteket fokus på hvorfor det er viktig å referere og hvordan det skal refereres riktig i tekst og hvordan lage en korrekt referanseliste. I tillegg går de igjennom konsekvensene av å bli tatt for fusk og plagiering. 

Det er dessverre fortsatt slik at biblioteket får altfor kort tid til å presentere arbeidet sitt og ofte kommer ikke informasjonen når studentene trenger det. Biblioteket er opptatt av å informere, gjerne i forkant, av et arbeidskrav eller en oppgave som skal leveres. På høsten får de ofte 45 minutter til rådighet for førsteårsstudenter hvor både informasjonssøking, kildekritikk og referanseteknikk skal gjennomgås.

Dette mener vi er for lite og vi mener det er hensiktsmessig med oppfølging og kurs også i 2. og 3. studieår. Det er viktig å understreke at biblioteket allerede har et godt samarbeid med flere utdanninger. I Halden er biblioteket blant annet inne med arbeidskrav på 1. studieår på bachelor i internasjonal kommunikasjon og på statsvitenskap. Forslag til ny tekst: På enkelte bachelorutdanninger er biblioteket en viktig bidragsyter i kurs for akademisk skriving. Her er informasjonssøking, kildekritikk og referanseteknikk en del av akademisk skrivekurs som er viktig for at alle førsteårsstudenter skal mestre overgangen til høyere utdanning på en god måte. Biblioteket er opptatt av at alle førsteårsstudenter skal ha obligatorisk akademisk skrivekurs.

Studieverkstedet

På hver campus har vi et studieverksted hvor studentassistenter veileder i akademisk skriving. Studentassistentene veileder medstudenter i å forstå oppgaveteksten, formulering av en problemstilling, strukturering av oppgaven, å komme i gang med skrivingen, å komme videre med skrivingen, drøfting og utvikling av et akademisk språk og referanseteknikk. Studentassistentene leser ikke korrektur og gir ikke faglig veiledning. Alle studentassistenter har taushetsplikt. Studentassistentene er en viktig ressurs for å hjelpe studentene med å forebygge plagiering.

 

Problemstilling

Uavhengig av om studenter har digital eller fysisk undervisning har vi behov for opplæring i riktig bruk av referanseteknikk, forskningsetikk og konsekvenser av fusk. Studentene trenger å forstå hva som menes med plagiering og hvorfor det er alvorlig å ikke kunne referere korrekt. I Norge virker det som kravene er strengere enn ved mange utenlandske institusjoner. Det mener vi er bra. Likevel mener vi det fordrer at studentene har dypere kunnskap om og bedre kompetanse om temaet.

Krav og løsninger

Følgende foreslås for å løse problemstillingen og nå målet med resolusjonen

Kurs

  • Nye studenter trenger kurs i referanseteknikk for å kunne gjennomføre eksamener og arbeidskrav på en tilfredsstillende måte. Dette inkluderer innvekslingsstudenter på bachelor og mastergradsnivå. Vi mener det er hensiktsmessig å gjennomføre slike kurs i studentenes første semester.
  • Høgskolen bør tilby jevnlige kurs på både norsk og engelsk i referanseteknikk. Her kan studentassistenter I Studieverkstedet med opplæring bidra til å hjelpe sine medstudenter sammen ved ansatte. Slike kurs bør tilbys minimum en gang i semesteret i tillegg til de obligatoriske kursene.
  • Biblioteket må komme inn i klassene flere ganger og ta for seg hvert tema på en grundig måte i 1. studieår og at det er viktig at biblioteket også kommer med kurs og oppfølging i 2. og 3. studieår

Informasjon

  • Studieplanen i hvert kull bør tas opp og gjennomgås i fellesskap med klassen og fagansatte tilknyttet kullene i studentenes første semester.
  • Alle studenter skal ha kjennskap til hvordan og hvorfor det er viktig med kildehenvisninger i tekst og en referanseliste. Studentene skal få informasjon om hvilke konsekvenser det kan føre til hvis man blir tatt i plagiering. Hensikten med informasjonen er å forebygge mot plagiering. Dette skal gjøres i samarbeid med biblioteket, seksjon for eksamen og fagansatte.
  • Informasjon om fusk, plagiering, referanseteknikk må ligge lett tilgjengelig for studentene både på Høgskolen i Østfold sine nettsider, på gjeldende læringsplattform (Canvas)og bør også sendes som påminnelse til studentene før gjennomføring av eksamen i tråd med §6-5 (2) Tillatte hjelpemidler ved eksamen og §9-1 (3) Fusk, annullering og utestengning i Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold. Informasjonen må også ligge lett tilgjengelig på engelsk slik at studenter med andre morsmål enn norsk kan forstå.
  • Alle studieplaner skal inneholde noe om bibliotekets tilbud og tjenester. Biblioteket må også få god nok tid til rådighet når de skal informere om sitt tilbud og de må få lov til å komme tilbake med oppfølgingskurs i 2. og 3. studieår.

Ressurser og samarbeid

  • Ordningen med Studentassistenter på Studieverkstedet må opprettholdes og satses på.
  • Samarbeidet mellom Studentparlamentet, biblioteket, seksjon for eksamen og øvrige ansatte må fortsette.
  • Vi mener også at avdelingene må ta et større ansvar ved å oppfordre ansatte til å snakke mer om fusk, plagiering og referanseteknikk.

Eksisterende ressurser

Biblioteket har i tillegg til hjelpen du kan få fysisk på biblioteket, disse ordningene:

  • Digital skranke hvor du kan snakke med en bibliotekar selv om du ikke er på campus. Du kan få hjelp til og veiledning og referanseteknikk. Tilbudet er åpent mellom 10:00-14:00 mandag-fredag
  • Studieverkstedet hvor du kan få hjelp til oppgaveskriving av en studentassistent

Mer informasjon om tilbudet i Fredrikstad her.

Mer informasjon om tilbudet i Halden her. Det er også muligheter for fysisk drop-in veiledning på hver campus.

Gyldighet

Resolusjonen ble vedtatt på Studentparlamentsmøte den 20.05.2021 og kan oppheves via alminnelig flertall i Studentparlamentet.

Publisert 23. juni 2021 14:01 - Sist endret 2. mars 2023 14:28