Mer digitalisering av forelesninger

Skrevet av Studentrådet til Økonomi, Språk og Samfunnsfag (ØSS) våren 2019

Vedtatt av Studentparlamentet 25.04.2019

Digitalisering er et bredt ord, men her velges det å avgrense det til ressurser som videoløsninger av oppgaver som ikke blir løst i timen, samt bruk av Smartboard der det lar seg gjøre. Filene blir lastet opp i den relevante læringsplattformen, noe som kan bidra til økt læringsutbytte. I den relevante læringsplattformen har forelesere mange digitale hjelpemidler de kan tilby og ta seg nytte av, for eksempel oppgaveløsninger, filer og annet ekstra materiale for de som trenger supplering og ekstra oppfølgning.

Hvilke fakta har vi som kan støtte oss?
Ved Universitet i Oslo og Universitetet i Agder så er muligheten tilgjengelig til å benytte seg av videoforelesninger. Universiteter i byer som Oslo, Ås, Kristiansand/Grimstad og Trondheim har allerede løsninger innenfor digital læring. En kan se ved informasjonssidene til UiO at det foreligger en liste over programmer studentene kan bruke for å ta opp undervisningen selv som Forelesningsopptak, Cynap Wolfvision og Techsmith Relay (Universitetet i Oslo, 2017).

Dette har vist seg å være effektivt, blant annet så har foreleseren i «Innføring i Skatterett SFB11714» pleid å ta opp gjennomganger av oppgaver samt kommentarer til disse. Dette har studentene satt veldig stor pris på og henviser hvor enkelt det er å gjennomføre.

Et annet eksempel er faget «SFB 10314 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse», hvor det har blant annet vært høy strykprosent og lav gjennomsnittskarakter. Etter digitaliseringen av forelesningen ble innført av foreleserens egen initiativ, har både strykprosenten og gjennomsnittskarakteren forbedret seg. Man kan ikke se bort fra at det foreligger andre faktorer som spiller inn på resultatene. (Henviser til diagram i PDF-filen som ligger vedlagt).

Noen fag er komplekse og mer utfordrende enn andre. Det kan også for mange oppleves vanskelig å rekke å notere ned alt som blir sagt. Det vil derfor kunne være en løsning i emner hvor det sees på som hensiktsmessig å supplere med for eksempel video utformet av foreleser, slik at man kan spole frem og tilbake, pause osv.

Vi mener ikke at bruk av video skal erstatte ordinære forelesninger, men at bruk av video og digitalisering skal fungere som supplering i emner der det sees som hensiktsmessig.

Hvordan er situasjonen angående dette i dag?
I enkelte emner som for eksempel «SFB 10314 Innføring i bedriftsøkonomisk analyse» har digitalisering som supplering på blant annet oppgaveløsning blitt praktisert. Altså enkelte forelesere har hatt ordinær undervisning, men samtidig supplert på med video som foreleseren selv har spilt inn i etterkant for en bedre oppfølging av studentene. Tilbakemeldinger fra studenter tyder på at dette er en god løsning, og som har vært til hjelp for studentene ved forberedelser til eksamen.

For de som studerer språk, så skjer alt på nettet. Dermed så gjelder dette mer for økonomi- og samfunnsfagavdelingen.

I skolens strategiske plan så står det «Fra tradisjonell undervisning til fleksibel og nettbasert undervisning» (Høgskolen i Østfold, u.å.), så skolen jobber allerede med det. Denne resolusjonen vil forhåpentligvis få fremgang i saken.

Hva kan gjøres for å løse problemet?
Om man ser på resultatene fra Studiobarometeret fra 2018, så er tilrettelegging ett av punktene Høgskolen i Østfold scorer lavest på. Det kan da være et nødvendig tiltak å få forelesere til å ta i bruk digitalisering i større grad enn det det gjøres i dag.

Vi spesifiserer her at løsningen i skolens tilfelle er å ha en suppleringsopplegg der foreleser går gjennom temaet som har vært og forklarer denne tematikken. Vårt ønske vil ikke være å filme selve forelesningen, men at lærerne setter seg ned senere og filmer skjermen sin mens foreleser løser oppgaver eller går mer i dybden i det som ble gjennomgått i ordinær undervisning. Da foregår opptaket bare på ett sted og av kun én person.

Studentombudet Martin Gautestad Jakobsen (personlig kommunikasjon, 29. mai 2019) påpekte i epost at personvernmessig så er dette i utgangspunktet uproblematisk. Så fremt det ikke gjennomgås oppgaver med identifisering av de studentene som har skrevet oppgavene, så reises ingen problemstillinger etter GDPR eller personopplysningsloven. Det som nok er spørsmålet er kompetanse og eventuelt vilje hos den enkelte foreleser.

Hvem bør oppfordres til å iverksette tiltaket?
IT-drift kan gi opplæring til lærerne om hvordan man utarbeider en screencast.

  1. IKT avdelingen kan utarbeide et forslag til forskjellige alternativer som kan tas i bruk.
  2. Skoleeier er den som må holde i og lede et digitalt løft som går inn mot læreres arbeidshverdag og pedagogisk bruk, og som skal ivareta helheten i utviklingsarbeidet ved skolene under ett. Det er naturlig at man i denne sammenheng ser på organisering av et slikt løft og hvordan man kan forene krefter og utnytte ressursene best mulig.
  3. Lærerne oppfordres på det sterkeste til å iverksette slike tiltak som kan være med på å fremme studentenes prestasjon.
  4. Studentene kan oppfordres til å skrive om ønske om mer digitalisering på semesterevalueringen.

Litteraturliste finnes i PDF-filen som ligger vedlagt.

Trykk her for vedtatt resolusjon i PDF

 

Publisert 12. juli 2019 14:33 - Sist endret 11. jan. 2023 11:03