– Mastergraden har endret måten jeg jobber på

Monica var aldri i tvil om at hun ville fortsette arbeidet i barnehagen, også etter endt mastergrad. Hun mener masterstudiet innen barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap har utfordret henne som menneske og gjort mye med måten å jobbe på.

Monica Magnussen jobber i Kollen naturbarnehage, der hun også jobbet før hun tok en mastergrad. Foto: Privat.

Monika Magnussen avsluttet mastergraden innen barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap i 2021.

Studiet den gang hadde et ekstra fokus på de minste barna i barnehagen.

Mer nysgjerrig

Etter endt utdanning opplever Magnussen at hun nærmer seg de yngste barna med en større nysgjerrighet, respekt og interesse for det de driver med.

Hun forteller at utdanningen har gjort henne mer ydmyk i møte med de yngste barna, og hun har fått en større respekt for at læring skjer på mange ulike måter.

– Jeg ser på dem som kompetente mennesker som har mye å bidra med inn i felleskapet i barnehagen, sier hun.

– Utdanningen har også gjort at jeg som pedagogisk leder jobber for at hele personalgruppa, både på avdeling og hele huset, sammen kan heve oss faglig.

Ønsket å lære mer om de yngste barna i barnehagen

– Jeg valgte å ta en mastergrad fordi jeg ønsket mer kunnskap om arbeidet med de yngste barna i barnehagen, sier hun.

Og legger til:

– Jeg opplever at vi skaper læringsarenaer og arbeidsmetoder som er tilpasset de eldste barna, og de yngste barna blir plasser inn i det systemet. Det kan virke som om kunnskap om de yngste barna er fremmed for oss, og vanskelig å sette seg inn i.

Dyktige lærere

– Studiet var helt fantastisk og det utfordret meg som menneske. Det utfordret også tankene mine om de yngste barna, men også generelt om barnehagepolitikken som føres i dette landet, utrykker Magnussen.

Studiet påvirket henne til å tenke nytt om hvordan hun kan stå opp for de yngste barna med en kunnskap og forståelse som ikke bare var ute etter å kritisere politikken som føres.

– Det var stor kreativitet i læringsformene i utdanningen, noe jeg har tatt med meg inn i egen hverdag. Det var utrolig dyktige lærere med stor kompetanse og en ydmykhet både til fagfeltet og til oss som studenter, forteller hun.

Små ting betyr mye

Magnussen tror spesielt det å kunne ta et analytisk blikk på egen praksis, strukturer både på egen avdeling, men også på egen barnehage og barnehagefeltet har gjort noe med arbeidsmåtene hennes i hverdagen.

Hun trekker frem fordeler som det å kunne være kritisk, og skrive og snakke frem egen kompetanse og kunnskap med forankring i forskningsarbeid som er gjort i barnehagefeltet.

– Jeg opplever også at det som kan defineres som små ting og hendelser i hverdagen nå gir meg et helt enormt materiale å jobbe med i min hverdag. Noe som kanskje ikke var like lett å se før jeg startet på dette studiet.

Gir mange jobbmuligheter

Magnussen forteller at da hun startet på studiet fikk hun stadig vekk spørsmål om hva hun skulle jobbe med når hun var ferdig.

Da hun svarte at hun skulle jobbe på småbarnsavdelingen der hun jobbet fikk hun til svar «skal du sløse bort en master på å jobbe i barnehagen, og på en småbarnsavdeling».

– Det har nok trigget meg enda mer til å bli i den jobben jeg er, sier hun.

– Jeg tenker at mastergraden gir mange muligheter, men det handler om hvor du selv ønsker å bruke den kompetansen du tilegner deg etter endt masterløp.

Selv har hun til tider tatt permisjon fra barnehagen for å jobbe blant annet på Høgskolen i Østfold som sensor og som lærer på bachelorstudiet. Hun har vært deltager fra praksisfelt i et evalueringspanel, og sittet i programutvalget for masterutdanningen.

– Jeg føler meg også bedre rustet til å ta imot studenter når de er ute i praksis. Slik jeg ser det er linken mellom praksisfeltet og høgskolen utrolig viktig, og det er interessant å ha innsikt begge steder.

Anbefaler utdanningen

 Magnussen vil absolutt anbefale andre å ta en master i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap ved Høgskolen i Østfold.

–Det har vært fire spennende, slitsomme, fantastiske år som jeg ikke ville vært foruten. Hvis du bare er innom tanken så kast deg ut i det, er hennes oppfordring.

Endringer i mastergrad for barnehagelærere – favner nå hele barnehagens aldersspenn

Fra høsten 2023 er det gjort noen endringer i studiet, som nå heter Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, altså ikke lenger med hovedfokus på barna fra 0-3 år.

– Mastergraden speiler at dets profil, rettet mot barnehagepedagogikk og mot arbeid knyttet til hele barnehagens aldersspenn, er styrket og tydeliggjort. Samtidig opprettholdes en unik profil med innretning mot det småbarnsvitenskapelige forskningsfeltet, forteller prodekan utdanning ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, Kjersti Berggraf Jacobsen.

Kjersti Berggraf Jacobsen, HiØ.

– Det er ikke nødvendigvis et krav å ha en mastergrad for å jobbe i en barnehage, men det kan være viktig for å kvalifisere for lederstillinger eller for å ha et bredere kompetanseområde, sier hun.

Og legger til:

– Kvalitetsarbeidet i barnehagen handler også om økt kompetanse blant de som jobber i barnehagen. En mastergrad kan også gi deg mer kunnskap om pedagogiske metoder og teori, noe som kan være nyttig i arbeidet med barn.

Masterstudiet bidrar til å gi barnehagelæreren en unik kompetanse innen barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. I tillegg kan en mastergrad hjelpe deg med å skille deg ut i jobbmarkedet og gi deg flere karrieremuligheter.

– Vi er stolte av det nye masterstudiet og håper på stor søkning, både til heltidsstudiet og deltidsstudiet.

Endringene i studiet er i tråd med nyere pedagogisk forskning og aktuelle tematikker i barnehagefeltet. Dermed styrkes også masterens arbeidslivsrelevans.

Les mer om innholdet i studiet Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, heltid

og

Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, deltid

Publisert 1. feb. 2023 11:38 - Sist endret 1. feb. 2023 11:38