Studiebarometeret 2022 har åpnet: Husk å si din mening om studiet ditt!

Hvor fornøyd er du med studiet ditt? Frem til 21. november oppfordres både bachelor- og masterstudenter over hele landet å svare på nettopp det.

Bildet viser flyer for Studiebarometeret 2022 med QR-kode

VIL GJERNE HA SVAR FRA DEG: - Bli med og si din mening om kvaliteten på studiet som du tar hos oss innen 14. november!», er oppfordringen fra prorektor Annette Veberg Dahl. (Foto:HiØ)

Studiebarometeret er en årlig spørreundersøkelse som gjennomføres av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Det er den eneste nasjonale undersøkelsen som spør studenter om de er fornøyde med eget studieprogram. I år går undersøkelsen direkte ut til 95.000 (!) studenter fordelt på 1.800 studieprogrammer. Det er studenter som går andre året på et bachelorprogram eller siste året på et masterstudium som får delta i Studiebarometeret. 

Undersøkelsen åpnet denne uka, og er åpen frem til og med 21. november.
 

"For at kvaliteten på resultatene skal bli best mulig så er det viktig at så mange som mulig deltar i undersøkelsen."
Annette Veberg Dahl, prorektor for utdanning ved Høgskolen i Østfold

 

Bidrar du til Studiebarometeret 2022 kan du også være med i trekningen av gavekort på opptil 5.000 kroner. Se flyer lenger ned i saken.

- Vi håper selvfølgelig at så mange som mulig av våre studenter tar seg tid til å delta i undersøkelsen. Resultatene bruker vi hvert år aktivt for å forbedre kvaliteten på studiene våre, sier prorektor for utdanning ved Høgskolen i Østfold, Annette Veberg Dahl.

 

Flyer for Studiebarometeret 2022 med QR-kode

Nyttig med ris og ros

Resultatene for hvert enkelt studieprogram som er med i undersøkelsen, offentliggjøres i portalen www.studiebarometeret.no i februar 2023. Her er det mulig for studenter å sammenligne eget studieprogram med tilsvarende studieprogrammer ved andre læresteder i Norge. 

Undersøkelsen dekker temaer om studie- og læringsmiljø, arbeidslivsrelevans, undervisning og veiledning, vurderingsformer, læringsutbytte, studieinnsats, medvirkning, samt praksis.

- For at vi skal kunne levere det studentene forventer av oss som en utdanningsinstitusjon er det viktig å få kunnskap om både det studentene våre er fornøyde med, men også det de synes fungerer mindre godt. På den måten kan vi fortsette med å styrke og videreutvikle det som er bra, og ta grep der hvor vi ser at studiekvaliteten ikke er god nok, sier Veberg Dahl.

Slik deltar du

Som student vil du motta en personlig lenke til undersøkelsen på din private e-post og på sms. HUSK at e-posten i noen tilfeller kan havne i spamfilter/søppelpost.

I perioden fram mot svarfristen vil de som ikke har svart, få en påminnelse via e-post/sms med personlig lenke til undersøkelsen. Merk at for å få sms så må du be om det ved å registrere seg på denne siden. 

Deltakelse i undersøkelsen er beregnet til å ta 10-12 minutter. Merk at all informasjon vil bli behandlet konfidensielt, og det offentliggjøres ikke data som gjør det mulig å identifisere den som svarer.

Veberg Dahl håper HiØ-studentene bidrar til en høy svarprosent.

- For at kvaliteten på resultatene skal bli best mulig så er det viktig at så mange som mulig deltar i undersøkelsen. Så bli med og si din mening om kvaliteten på studiet som du tar hos oss! lyder oppfordringen fra prorektoren.

 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 26. okt. 2022 09:50 - Sist endret 18. nov. 2022 12:18