Digital kundeoversikt for Klessentralen

BO24ITK24

Shvan Nasser, Fredrik Andersen, Sivert Holmøy, Marius Christian Aasterbøl.

Fra venstre mot høyre: Shvan Nasser, Fredrik Andersen, Sivert Holmøy, Marius Christian Aasterbøl.

 

Om prosjektet

Klessentralens nåværende kundehåndteringssystem er basert på papirbaserte tilgodelapper. De var da på utkikk etter en digital løsning som skulle erstatte deres nåværende system. Prosjektet involverer utvikling av et nytt system fra bunnen av, med fokus på å identifisere optimale teknologier for backend, frontend og datahåndtering, for å imøtekomme Klessentralens spesifikke behov.

Prosjektoppgaven går utover flere områder innenfor IT-bransjen og gir gruppen en god mulighet til å utforske og sette seg inn i nye teknologier samt se sammenhengen mellom flere ledd i produksjonen av et produkt. I løpet av en 6-måneders periode vil gruppen gjennomføre planlegging, kravanalyse, programvaredesign, implementering av backend- og frontend-kode, testing og utrulling til produksjonsmiljøet.

Oppgaven i sin helhet gir et innblikk i hvordan det er å jobbe med et produkt fra planleggingsfase til produksjon. Ettersom Klessentralen ikke hadde et spesielt ønske for hvilke teknologier som skulle brukes, stod gruppen fritt til å researche og finne ut hva som kunne passe. Derfor ble det utviklet en webløsning som benytter .NET for backend-utvikling, Next.js for frontend og DigitalOcean som en skyløsning.

Klessentralen er også en frivillig organisasjon som gjør at økonomien deres er noe begrenset. I planleggingsfasen måtte gruppen ha dette i bakhodet når de valgte teknologier. I tillegg ønsket organisasjonen at det skulle være mulig å koble til en bongskriver i applikasjonen.

Bilder:

  1. Vedlagt bilde viser Klessentralen sin nåværende tilgodelapp. Ønsket deres var å implementere en løsning som var så lik dette som mulig.

  2. Bilde viser hvordan Klessentralen så for seg at kunderegistrering kunne se ut.

Prosjektdeltakere

Shvan Nasser, Fredrik Andersen, Sivert Holmøy, Marius Christian Aasterbøl.

Om oppdragsgiveren

Klessentralen ble etablert i 2020 og har opprinnelse i Halden. Etter bare ett år med betydelig pågang, måtte de flytte til nye lokaler for å møte den økende etterspørselen. I 2022 sikret de seg lokaler sentralt i Halden gjennom pensjonskassen. Antallet kunder har nesten doblet seg hvert år fra 2020 til 2023. Antall ikke-unike kunder fra 2020-2023 lå på ca. 22000 hvor 50-65% av disse er barn.

Klessentralen estimerer at de har delt ut 100.000 klesplagg over denne perioden, og hver kunde har spart omtrent 2-3000kr. Klessentralen har som formål å lette hverdagen for de som sliter økonomisk ved å tilby gratis klær gjennom sin frivillige organisasjon. Klær de får levert er hovedsakelig donert av privatpersoner.

Klessentralen har planer om å utvide sitt virke fra Halden til nærliggende byer som Sarpsborg. Samtidig ønsker de å modernisere sitt kundehåndteringssystem for å effektivisere arbeidsprosessene for de ansatte.

Klessentralen har etablert samarbeid med NAV, Krisesenteret, Halden Fengsel, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.

Veileder

Marius Wallin, Høgskolen i Østfold

Publisert 9. juni 2024 21:03 - Sist endret 9. juni 2024 21:03