VR + AI = SANT?

B24ITK49

Luan N. Nguyen, Ole Marcus Løve Hansen, Fillip Novak Grunnsund, Radin Morik.

Venstre: Luan N. Nguyen, nede: Ole Marcus Løve Hansen, høyre: Fillip Novak Grunnsund og oppe: Radin Morik.

Om prosjektet

Det blir stadig flere AI tjenester tilgjengelig og bruken av AI tjenester har økt betraktelig siden OpenAI lanserte ChatGPT. I vår oppgave har vi fått frie tøyler til å utvikle en VR applikasjon med fokus på integrasjon av AI-teknologi. De siste årene har vi sett hvordan spillindustrien benytter AI på en effektiv måte for å forbedre utviklingsprosessen. Dette har inspirert oss til å sette oss et mål om å utforske bruken av generativ AI i sanntid innenfor en VR-applikasjon.

Ved å integrere generativ AI i VR kan vi åpne opp for en rekke spennende muligheter. Generativ AI har potensial til å skape dynamiske og immersive opplevelser for brukerne ved å generere innhold i sanntid basert på konteksten og brukernes interaksjon. Dette kan for eksempel inkludere generering av elementer som tilpasses brukerens handlinger og preferanser. Videre skal vi se om bruken av generativ AI i sanntid kan bidra til å redusere behovet for manuell innholdsproduksjon og ressurser knyttet til utviklingen av VR-applikasjoner.

Vår utforskning av generativ AI i VR-applikasjoner vil bidra til å utvide grensene for hva som er mulig innenfor VR-teknologi, og samtidig skape mer dynamiske, immersive og engasjerende opplevelser for brukerne.

Bilder:

  1. Fillip jobber med utvikling av VR-applikasjon.

  2. Skjermbilde av VR-applikasjonen.

Prosjektdeltakere

Luan N. Nguyen, Ole Marcus Løve Hansen, Fillip Novak Grunnsund, Radin Morik.

Om oppdragsgiveren

Oppdragsgiver er Høgskolen i Østfold som er en utdanningsinstitusjon i Norge som tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innenfor ulike fagområder. Institusjonen har et dedikert fakultet og ansatte som arbeider for å fremme forskning, undervisning og samfunnsengasjement.

Høgskolen i Østfold spiller en sentral rolle i å utdanne fremtidige fagfolk og bidrar til regionens intellektuelle og økonomiske utvikling. Morgan Waage er kontaktpersonen som har gitt oss oppdraget. Han er ansatt på Høgskolen i Østfold og har stillingen som overingeniør. Han har ansvar for makerspace- og VR-laben. Han har stor interesse for teknologi og spesielt i VR.

Veileder

Lars Emil Skrimstad Knudsen, Høgskolen i Østfold

Publisert 24. mai 2024 13:29 - Sist endret 30. mai 2024 12:56