Løsning for event basert meldingssystem mellom skyen og webapp-klienter

B24ITK15

Hamsa Casale, Edvin Ulvestad, Hisham Akraa

Fra venstre: Hamsa Casale, Edvin Ulvestad, Hisham Akraa

Om prosjektet

Leid AS benytter seg av event-drevne systemer, hvor deres cloud-baserte infrastruktur kommuniserer med ulike tjenester og moduler gjennom Amazon Web Services (AWS). Lokale moduler kan interagere med hverandre og med Amazons skyplattform, samt med klienter via deres nettsider. 
Denne infrastrukturen legger et solid fundament for videre utvikling og skalering. Imidlertid utnyttes ikke systemets fulle potensial. AWS-tjenester som SNS, SQS og Lambda brukes allerede til å sende meldinger og oppdateringer internt, men kan også videreutvikles til å formidle meldinger og hendelser direkte til brukere av Leids plattformer. Dette åpner opp muligheten for sanntidsoppdateringer, noe som betyr at både kunder og ansatte kan dra nytte av Amazons robuste og responsive tjenester – motta varsler, meldinger og oppdateringer øyeblikkelig.
Leid har utfordret oss til å realisere potensialet for sanntidsoppdateringer ved å integrere denne funksjonaliteten inn i deres eksisterende systemer, ved hjelp av teknologier som WebSocket-protokollen, mikroservice-arkitekturen og AWS-tjenester. Selv om oppdraget er bredt og inkluderer varslinger til både nettsider og fremtidige mobilapplikasjoner, har vi valgt å fokusere spesifikt på sanntidsoppdateringer via nettsidene, med et særlig fokus på oppdateringer relatert til kundeordrer. Vår løsning er designet for å være dynamisk, slik at den kan tilpasses fremtidige behov og gjøre det mulig for Leid å nå sine mål på egen hånd ved å bruke løsningene vi har utviklet.
Sanntidsoppdateringene muliggjøres ved å etablere en forbindelse mellom Leids webapplikasjoner, som for eksempel en Admin-webapp, og en modul kalt notification-service, ved hjelp av en WebSocket-implementasjon kalt Socket.IO. Dette gjør at klienter og mikroservicemodulen kan kommunisere gjennom spesifikke hendelser. Mikroservicen mottar ordreoppdateringer fra et Lambda-objekt, som notification-service deretter prosesserer for å identifisere mottakere og filtrere hendelsesdata, slik at kun relevant informasjon sendes til rette brukere – basert på deres tillatelser. På denne måten blir klienter informert om relevante ordreoppdateringer gjennom deres WebSocket-forbindelse.

Bilder:

  1. Gruppe 15 i møte med oppdragsgiver.
  2. Edvin Ulvestad skriver kode og Hisham Akraa hjelper til.

Prosjektdeltakere

Hamsa Casale, Edvin Ulvestad, Hisham Akraa

Om oppdragsgiveren

Leid AS er et firma som spesialiserer seg på utleie av verktøy og DIY-utstyr (Do it yourself)
De tilbyr et bredt spekter av verktøy til forskjellige formål, som inkluderer maling, snekkerarbeid, hagearbeid, tilflytting, avfallstransport, og rengjøring, som er tilgjengelig for både profesjonelle og hobby-entusiaster. 
Tjenesten er tilgjengelig døgnet rundt, med hele prosessen fra brukerregistrering til utleie, håndtert digitalt av Leid og utføres av kunden selv. Når verktøyet er ledig, kan kundene hente det på egen hånd fra en av Leids mange utleie containere, strategisk plassert på diverse lokasjoner rundt om i Østfold. Leid tilbyr konkurransedyktige løsninger med intuitive systemer for enkel utleie, og sikrer dermed en kundeopplevelse og leie-prosess som overgår det større aktører kan tilby.
Leid har posisjonert seg som en konkurransedyktig aktør i et marked dominert av flere store og kjente selskaper, og har planer om å ekspandere seg videre ut i landet.

Veileder

Hasan Ogul, Høgskolen i Østfold

Publisert 29. apr. 2024 13:00 - Sist endret 30. mai 2024 12:51