Historieformidling ved hjelp av gamification for Østfoldmuseene

B24ITK53

Jesper Andreas Lohrmann, Elias Wallin Saksæther og Mathias Felde Haugen

Fra venstre mot høyre: Jesper Andreas Lohrmann, Elias Wallin Saksæther og Mathias Felde Haugen

Om prosjektet

Oppdraget vårt går ut på å utvikle et spill egnet for barn og unge som skal holde interessen deres gjennom utstillingen på Østfoldmuseene. Utstillingen handler om 4 industrier og hvordan de eksisterte i 1900-tallets Halden. Oppdragsgiver ønsker at spillet skal knyttes opp mot disse industriene, helst på en måte som gjør utstillingen mer interessant enn hvis utstillingen kun var fysisk.

Museet ga oss frie tøyler når det gjaldt gjennomføringen av prosjektet, men understreket viktigheten av å være forsiktige med implementeringen, med tanke på at målgruppen består av barn. For å ta hensyn til barnas sikkerhet og trivsel har vi gjort omfattende analyser om hvordan barn lærer best og hvordan digitale verktøy kan forbedre læreopplevelsen deres.

I tillegg ble vi spurt om vi kunne benytte oss av en karakter fra en Halden messe i 1936 som heter Knekken. Fra dette kom vi fram til hovedkarakteren i spillet og navnet, “Redd Knekken!”. I en typisk gjennomspilling svarer spilleren på spørsmål mens de samler inn nøkler fra de forskjellige fabrikkene for å til slutt frigjøre Knekken fra fangenskap.

Viser kartet spillerne kan utforske og har som oppdrag å jobbe seg gjennom. Spillerne starter i Spinneriet(det gule området) ved å trykke på bomullsrullen.

Bilde: Viser kartet spillerne kan utforske og har som oppdrag å jobbe seg gjennom. Spillerne starter i Spinneriet(det gule området) ved å trykke på bomullsrullen.

Prosjektdeltakere

Jesper Andreas Lohrmann, Elias Wallin Saksæther og Mathias Felde Haugen.

Om oppdragsgiveren

Østfoldmuseene er et konsolidert museumstiftelse bestående av 10 forskjellige museer. Deres utstillinger har et fokus på å se mot fremtiden og å inspirere publikum til å være håpefulle for det som kommer.

For å oppnå dette handler deres utstillinger ofte om forskjellige problemer rundt verden vi kan løse ved effektiv samarbeid i samfunnet. Museet vi utvikler løsningen for kan finnes på Fayegården i Halden, som består av 8 ansatte hvor 5 er fulltidsstillinger.

Veileder

Bjørn Arild Lunde, Høyskolen i Østfold. 

Publisert 8. mai 2024 12:17 - Sist endret 30. mai 2024 12:45