Blokkutriving av store stål-mot-tre-forbindelser og utmatting i trevirke - Endringer i Eurokode 5

B24B03

Henrik Dieter Stenholt, Erlend Larsen Harmens

Fra venstre: Henrik Dieter Stenholt, Erlend Larsen Harmens

Om prosjektet

15. august 2022 kollapset Tretten bru. Brua var en fagverksbru av stål og limtre, og kollapset kun 10 år etter at brua sto ferdig. Statens havarikommisjon fant det overveiende sannsynlig at kollapsen hadde startet som følge av en bruddform kalt blokkutriving i en av diagonalstavene i bruas fagverk. Denne bruddformen er et såkalt sprøtt brudd; den oppsto momentant og uten forvarsel. Gjentagende tung belastning har trolig svekket knutepunktets kapasitet. Den har med stor sannsynlighet vært utsatt for utmatting.

Brua ble prosjektert etter ett av to gjeldende prosjekteringsstandarder på den tiden. Den eldste av disse inneholdt ikke regler for kontroll av blokkutriving. Det andre regelverket aktuelt på det tidspunktet var Eurokode 5, men dette regelverket var relativt nytt og ble ikke innført i Statens vegvesens prosjekter før i 2010. Dette regelverket inneholdt derimot retningslinjer for kontroll mot blokkutriving, og hadde man gått for Eurokoden så hadde antagelig brua stått.

Bruer og vindmøller er eksempler på konstruksjoner som er spesielt utsatt for sykliske laster og dermed kan oppleve utmatting. Denne rapporten utforsker retningslinjene som eksisterer for dette i dag og utmatting i trevirke generelt.

2. generasjon Eurokoder kommer i 2026. Endringer i nytt regelverk kan være omfattende og derfor relativt tidkrevende å sette seg inn i. På en gitt dato må alle brukere forholde seg til det; det er derfor nyttig for brukeren å gjøre seg kjent med endringene før de trer i kraft. På bakgrunn av dette søker denne rapporten å belyse de foreslåtte endringene som omhandler det som var så kritisk for Tretten bru, ved hjelp av kapasitetsberegning for blokkutriving og utmatting.

Som følge av kollapsen på Tretten ble 14 trebruer øyeblikkelig stengt, og fortsatt er ni av disse stengt eller delvis stengt. Statens vegvesen har også midlertidig innført restriksjoner mot å bygge fagverksbruer av tre. Dette understreker - kombinert med den store mediedekningen - rapportens samtidsrelevans for både fagmiljøet og allmenheten. Rapporten har derfor som mål å være et ledd i å gi trebruer en «ny giv».

Bilder:

  1. Presentasjon av rapporten. Bildet viser fagverket på Tretten bru før kollaps.
  2. Kollapsen av Tretten bru. Viser bruddformen blokkutriving i fagverkets diagonalstaver.

Prosjektdeltakere

Henrik Dieter Stenholt, Erlend Larsen Harmens

Om oppdragsgiveren

Multiconsult er et tverrfaglig rådgivende selskap med røtter helt tilbake til 1908 og har i dag omtrent 3200 medarbeidere fordelt på kontorer over hele landet. Selskapet dekker rådgivning- og prosjekteringsdisipliner innenfor forretningsområdene Bygg og Eiendom, Samferdsel, By & Samfunn, Fornybar Energi, Olje og Gass, Industri og Vann & Miljø.
Multiconsult er virksomhetsstyrt i linjeorganisasjoner som består av regioner og enheter. Region Østlandet består av blant annet forretningsenhet Østfold, hvor Armand Åsheim er direktør. Avdeling Fredrikstad består av forretningsområdene Bygg & Eiendom, Samferdsel & Infrastruktur og Prosjektstyring & SR (spesialrådgivning).
Deres lønnsomhet skapes ved at de selger sin kompetanse til kunder. Denne kompetansen er i form av produkter og tjenester, og er blant annet multifaglig rådgivning, prosjektering, prosjektoppfølging og arkitekturtjenester.

Veileder

Henrik Røer, Høgskolen i Østfold
Ernst Richard Larsen, Multiconsult

Publisert 16. mai 2024 10:58 - Sist endret 30. mai 2024 12:41