Hvilken effekt har den norske varianten av KOSAVA modellen hatt på kommuner i Viken

B24ØKAD02

Markus André Krogdahl Hågensen

Markus André Krogdahl Hågensen

Om prosjektet

Prosjektet undersøker i hvilken grad kommuner i Indre Østfold har innført en mer sentralisert transportmodell av den kommunale transporten.  Denne modellen kan bidra til økt trafikksikkerhet, mer bærekraftig transport, økt konkurransen gjennom å lokale produsenter deltar i kommunale innkjøp og kostnadsbesparelser, noe som igjen kan føre til en reduksjon av bruk på skattepenger i en kommune.

Fokuset rettes mot endringer i kommunen og hva som hindrer eller fremmer implementering av disse endringene, samt fasene i endringsprosessen. Derfor har prosjektet følgene forskingsspørsmål

1. I Hvilken endringsfase er kommunene?

2. Hvilke krefter forklarer hvor langt kommunene har kommet med innføringen?

3. Hvilken effekt har endringene man har gjort hatt?

Ut ifra disse spørsmålene skal det belyses både hvilke krefter som kan påvirke en kommune og deres arbeid med innføring. Hvilken endring disse effektene har hatt på kommunes arbeid.

Fire sakkunnige personer som jobber i tre kommuner i Indre Østfold og Østfold fylke ble intervjuet. Målet med intervjuene var å få frem deres erfaringer med innføring av modellen, hvilke tiltak er blitt iverksatt og hvilke effekter de har hatt.

Matsvinn

Bilde: Hovedmodellen brukt i oppgaven

Prosjektdeltakere

Markus André Krogdahl Hågensen

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn

Veileder

Lilja Mosesdottir, Høgskolen i Østfold
Olof Moen, Eco-First Logistics AB

Publisert 29. apr. 2024 12:46 - Sist endret 13. mai 2024 23:32