Redesign av nettbutikken til New Noise Album AS

B24ITK36

Karoline Nordstrand Johannessen, Henriette Tina Hestsveen, Synne Heiberg

Fra venstre mot høyre: Karoline Nordstrand Johannessen, Henriette Tina Hestsveen, Synne Heiberg

Om prosjektet

Det er fort gjort å drukne i havet av >50.000 plugins og temaer som er inkludert i WordPress. Derfor ønsket New Noise Album AS, en Halden-basert nettbutikk som spesialiserer seg på vinylplater, å få forbedret brukervennligheten til grensesnittet både på administrasjonssiden og selve nettsiden.

Bachelorprosjektet vil undersøke hvilke tiltak som bør innføres for å sørge for å gi oppdragsgiver en så effektiv og brukervennlig redigeringsprosess som mulig, i tillegg til å redesigne nettbutikken newnoise.no og gjøre at kunder får en bedre kjøpsopplevelse.

For å komme fram til de best egnede løsningene vil brukersentrert design stå i fokus. I innsiktsfasen rettet mot å gjennomføre brukertester og ulike analyser, spesielt med vekt på kravene for universell utforming i privat sektor, før hele prosjektets krav blir avdekket i en kravspesifikasjon.

Nettbutikken ble hjemmesnekret i WordPress og WooCommerce da behovet for en digital butikk oppsto i 2020. Det vil bli gjort en vurdering på om disse løsningene skal beholdes videre, eller om det finnes andre alternativer som kan oppfylle kravene bedre. I implementasjonsfasen vil skissering og prototyping stå sentralt før videreutviklingen gjennomføres iterativt i kombinasjon med videre testing.

Gruppen meldte tidlig interesse for dette prosjektet fordi det ble oppfattet som virkelighetsnært i en jobbsituasjon, og kombinerer ferdigheter gruppen har tilegnet seg innen brukeropplevelser, utforming av grensesnitt og webutvikling. Ved slutten av prosjektet er målet å hjelpe oppdragsgiver med å komme trygt i havn.

Generisk prosjekbilde

Bilde: New Noise logo av bedriften

Prosjektdeltakere

Karoline Nordstrand Johannessen, Henriette Tina Hestsveen, Synne Heiberg

Om oppdragsgiveren

New Noise er en Haldenbasert bedrift som ble startet opp av 10 lokale musikkentusiaster, og som drives på dugnadsbasis, med hovedformål å utgi musikk i fysisk format.

Fokuset deres ligger på begrensede opplag med vinyl og plater, av både nye og historiske Halden-artister. I tillegg til salg av utgivelsene driver de med promotering, blant annet gjennom å arrangere utgivelsesfester. Salgsinntektene går til finansiering av videre driftkostnader, som nye utgivelser og nye eller historiske innspillinger av lokale artister.

Nå står nettbutikken www.newnoise.no for en essensiell del av inntektene, da det ikke lengre finnes en fysisk butikk, noe de ønsker å forandre på i løpet av 2024 ved å få på plass bedre lagerfasiliteter og starte en liten butikk på Kulturhuset i Halden. Utfordringen er likevel at nettsiden per i dag er lite brukervennlig og derfor har New Noise bedt om hjelp til å forbedre den.

Veileder

Tore Marius Akerbæk, Høgskolen i Østfold

Publisert 4. mai 2024 10:39 - Sist endret 30. mai 2024 12:31