Hvorfor kjøper forbrukere for mye mat?

B24ØKAD05

Oda Mathilde Øvereng Rekstad

Oda Mathilde Øvereng Rekstad

Om prosjektet

Ifølge en rapport fra Miljødirektoratet i 2020, hadde Norge et matsvinn på 454 350 tonn, som tilsvarer 84,7 kg matsvinn per innbygger. En betydelig reduksjon av matsvinn har vidtrekkende implikasjoner som strekker seg over etiske, miljømessige og økonomiske aspekter.

Det er mange faktorer som påvirker forbrukernes matinnkjøp, og det er viktig å forstå disse for å kunne bidra til å redusere matsvinn. Målet med prosjektet er å undersøke hva som påvirker husholdninger når de planlegger og kjøper mat. Forskningsspørsmålene inkluderer om det er samsvar mellom planlagt og faktisk forbrukeradferd når det gjelder å redusere matsvinn, samt hva som motiverer forbrukere til å kjøpe for mye mat.

Teorigrunnlaget som benyttes for å belyse problemstillingen i oppgaven er todelt. For det første inkluderer det teorien om planlagt atferd som forklarer gapet mellom holdninger og faktisk kjøpsatferd hos forbrukere. For det andre omhandler det grønn markedsføring, som handler om salg av produkter eller tjenester med miljøfordeler for å oppfordre til mer miljøvennlige kjøpsvaner. Grønn markedsføring benytter seg av 4 P-ene (produkt, pris, plassering og promotering) for å påvirke forbrukernes adferd i mer miljøvennlig retning.

Fire personer fra ulike typer husholdninger i Østfold blir intervjuet om sitt innkjøp av mat, samsvar mellom planlagt og aktuell forbrukeradferd når det gjelder matsvinn og økonomiske faktorer som bidrar til mer/mindre matsvinn. Med et fokus på ulike typer husholdninger kan vi identifisere i hvilken grad størrelsen på husholdningen påvirker matsvinn.

Bilde illustrerer viktige punkter om hvorfor matsvinn oppstår som jeg tar for meg i dette prosjektet.

Bilde: Bilde illustrerer viktige punkter om hvorfor matsvinn oppstår som jeg tar for meg i dette prosjektet.

Prosjektdeltakere

Oda Mathilde Øvereng Rekstad

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold
Fakultet for informasjonsteknologi,
ingeniørfag og økonomi Institutt for økonomi,
innovasjon og samfunn

Veileder

Lilja Mosesdottir, Høgskolen i Østfold

Publisert 25. apr. 2024 11:57 - Sist endret 25. apr. 2024 11:57