Utvikling av regenerative opplevelser – fra prek til produksjon

B24IPL10

Cecilie Graven Engseth

Cecilie Graven Engseth

Om prosjektet

I dette bachelorprosjektet ser jeg på prosjektledelse  og utvikling av regenerative reiselivsopplevelser, med Visit Fredrikstad og Hvaler AS som oppdragsgiver. 

Opplevelser er en viktig del av reiselivsnæringen, og er oftest det som gir folk «reason to go», altså personlig reisemotivasjon. Derfor er ikke de viktigste elementene i reiselivet å levere seng og transport, men å tilrettelegge for verdifulle og helhetlige opplevelser som gir store ringvirkninger med mulighet for verdiskaping også i andre næringer. Ringvirkningene av reiselivsbedriftene kan styrke lokalsamfunnet ved at det kan gi økt etterspørsel etter varer og tjenester innen flere forskjellige næringer.
Opplevelser er derfor viktig for reiselivsnæringen og har stor økonomisk og samfunnsmessig betydning. Ved å fokusere på å levere unike og bærekraftige opplevelser, kan reiselivsnæringen bidra til økt verdiskaping, sysselsetting og bærekraftig utvikling i lokalsamfunnene. 

Med bedriftsnettverket «Hvaler hele året» som case utforsker bachelorprosjektet prosessen med å utvikle opplevelser fra ideene oppstår (prek) til utførelse (produksjon). Det er flere steg involvert i denne prosessen, inkludert konseptutvikling, planlegging, gjennomføring og evaluering. 
Bedriftsnettverket er finansiert av Innovasjon Norge, med deltagelse og egen innsats fra reiselivsaktørene på Hvaler. Nettverket jobber næringsrettet og operativt med utvikling av reisemålet til et helårlig reisemål. Gjennom bedriftsnettverket skal bedriftene se mulighetene på tvers av sektorer, målgrupper og kompetanseområder.

Prosjektplanlegging med Renate Jacobsen, Maya Nielsen og Oda Gjærdingen fra Visit Fredrikstad og Hvaler

Bilde: Prosjektplanlegging med Renate Jacobsen, Maya Nielsen og Oda Gjærdingen fra Visit Fredrikstad og Hvaler

Prosjektdeltakere

Cecilie Graven Engseth

Om oppdragsgiveren

Visit Fredrikstad og Hvaler AS er de to kommunenes offisielle destinasjonsselskap, med kommuner og reiselivsaktører som eiere. Selskapets hovedformål er å profilere destinasjonen ovenfor utvalgte målgrupper, nasjonalt og internasjonalt. Selskapet arbeider med å tilføre reiselivet kompetanse, utvikle opplevelser og gjennomføre utviklingsprosjekter. Selskapet arbeider med besøksforvaltning, og er i prosess med å sertifisere Fredrikstad som bærekraftig reisemål.

Veileder

Torill Randi Meistad, Høgskolen i Østfold

Publisert 6. juni 2024 20:37 - Sist endret 6. juni 2024 20:37