Sysselsetting i dagligvare i Halden kommune

B23ØKAD29

Bilde av Trym Tønnesen

Bilde av Trym Tønnesen

Om prosjektet

Denne bacheloroppgaven undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan Halden Kommune opprettholde/øke sysselsettingen innen dagligvare i årene fremover?» 
I tillegg er følgende underspørsmål undersøkt:
Hvordan kan dagligvarebutikkene i Halden gjøre seg mer attraktive for forbrukeren? Hvordan kan man minimere grensehandelen i en grensekommune slik som Halden? Hvordan kan Halden kommune bidra til at dagligvarebransjen i Halden kan opprettholde sysselsetningen etter covid-19 pandemien?

Forskningsspørsmålene var viktig for å kunne dele opp temaet og problemstillingen i tre deler ved å undersøke direkte hva dagligvarebutikkene i Halden kan gjøre seg selv for å bli mer attraktive, hvordan Halden kommune kan bidra til å minimere grensehandelen og hvordan kommunen kan legge til rette/samarbeide for økt sysselsetting i dagligvare.

Halden kommune er som kjent en grensekommune til Sverige og det store Svinesund handelsområdet, som består av områdene Svinesund, Nordby og Strømstad i denne sammenheng. Grensehandel er et kjent begrep i hele Norge og Norge taper mange millioner kr i verdiskapning og sysselsetting grunnet grensehandelen. (Erland Skogli, 2017) Tall fra SSB viser at ca. 50% av all grensehandel skjer over Svinesund. (Statisitsk Sentralbyrå, 2022) 

Under Corona pandemien med stengte grenser, viste for alvor hvor mye av sysselsettingen som forsvinner fra dagligvare til Sverige. Tall fra SSB viser at omsetningen økte med 46,2% innen dagligvare og alkohol i Halden, til sammenlikning økte landsgjennomsnittet med rett under 19% innen dagligvare. Landsgjennomsnittet hadde i fjerde kvartal 2021 en økning i ansatte innen dagligvare på 7,9% sammenliknet med samme periode i 2019, mens Halden hadde en økning på 23% sammenliknet med samme periode 2019.  (Statistisk Sentralbyrå, 2022)

Bacheloroppgavens problemstilling er besvart gjennom å samle inn kvalitativ intervjudata  . Informantene bestod av både ansatte i kommunen, dagligvareforretninger i Halden, direktører i NorgesGruppen, Coop og Reitangruppen, NHO mat og drikke samt Nærings og Fiskeri departementet. I tillegg ble det hentet sekundærdata fra Statistisk sentralbyrå og organisasjonen Virke.
 

Bilder:

  1. Kiwi Brødløs
  2. Rema 1000 Brødløs
  3. Extra Brødløs

Prosjektdeltakere

Trym Tønnesen

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn

Veileder

Irina Roddevik, Høgskolen i Østfold

 

Publisert 15. mai 2023 10:49 - Sist endret 27. mai 2024 15:02