Hva kjennetegner virksomheter som er blant de på toppen av innovasjonsrangeringen?

B23ØKAD26

Bilde av Reynamae Fredriksen

Bilde av Reynamae Fredriksen

Om prosjektet

Denne bacheloroppgaven undersøker hva som kjennetegner de virksomhetene som er på topp i innovasjonsrangeringen til Norsk innovasjonsindeks.

Innovasjon er en viktig faktor for å forbli aktuell og konkurransedyktig i dagens raske og stadige skiftende marked. For å lykkes med innovasjon bør en virksomhet ha en strategi der innovasjon er kjernen, hvor samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene, og aktiv bruk av medarbeidernes kunnskap er viktig. Innovasjon kan sees på både samfunns- og bedriftsnivå, og innebærer å kombinere ulike aktører, ressurser og kunnskap for å skape noe nytt og bedre. Ut ifra tema, har det blitt utarbeidet følgende problemstilling:

«Hva kjennetegner virksomheter som er blant de på toppen av innovasjonsrangeringen og hvordan jobber et hotell innenfor Nordic Choice Hotels med innovasjon?»

Formålet med prosjektet er å undersøke virksomheter som er blant de på toppen av innovasjonsrangeringen som er hentet fra Norsk innovasjonsindeks (NII). Norsk innovasjonsindeks (NII) er verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter, NII fanger opp både selskapenes innovasjoner og kundenes oppfatninger av verdiskapningen disse innovasjonene har medført.

Prosjektet vil ha spesielt fokus på Nordic Choice Hotels, for dette selskapet ligger høyt på innovasjonsrangeringen hos NII.  For å samle inn empirisk funn er det blitt valgt en kvalitativ forskningsmetode gjennom intervju, og i tillegg er det hentet inn sekundærdata fra rapporter og artikler for å styrke undersøkelsen.

For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført intervjuer med informanter ved Quality Hotel Sarpsborg. Etter å ha analysert resultatene og sammenstilt dem med forskningsartikler viser denne bacheloroppgaven at det er en konsistens mellom funnene fra vår undersøkelse og tidligere publiserte forskningsartikler. Resultatene fra bachelorprosjektet gir økt kunnskap om innovasjonsprosesser, og verdifull innsikt for virksomheter som ønsker å øke sin innovasjonsevne.

Bilder:
1: Quality Hotel Sarpsborg
2: Loungen på Quality Hotel Sarpsborg 

Prosjektdeltakere

Reynamae Fredriksen

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold
Institutt for økonomi innovasjon og samfunn  

Veileder

Lilja Mosesdottir, Høgskolen i Østfold

 

Publisert 2. mai 2023 10:53 - Sist endret 27. mai 2024 15:00