Kundeperspektiver på grensehandel: Handlevaner og preferanser blant kunder i Ørje.

B23ØKAD23

Profilbilde av Marthe Matthiesen

Bilde av Marthe Matthiesen

Om prosjektet

I denne bacheloroppgaven undersøkes norsk grensehandel. Ørje er en av grensestedene som opplever grensehandel. Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på kundenes handlemønster og handlevaner, og analysere hvordan dette påvirker dagligvarebransjen i Ørje. Problemstillingen på oppgaven er «Hvordan påvirker grensehandelen dagligvarebransjen i Ørje?». Oppgaven tar utgangspunkt i kundenes sitt handlemønster. Ved å undersøke hvor ofte kundene handler i Sverige vil oppgaven gi innsikt i hvor stor innvirkning grensehandelen har på den lokale dagligvarebransjen i Ørje. Hvis kundene i stor grad velger å handle i Sverige, kan det ha betydelige konsekvenser for omsetningen og inntjeningen til dagligvarebutikker i Ørje. Varegruppene kundene handler i Sverige gir viktig informasjon om hvilke varer som er populære, og hvilke varegrupper som tiltrekker seg kunder. Hvor mye de norske kundene handler for i Sverige vil gi en god indikasjon på størrelsen på grensehandelen, og omfanget av de økonomiske konsekvensene dette kan ha for dagligvarebransjen i Ørje. 
Problemstillingen besvares ved å bruke kvalitativ metode med intervjuer av kunder bosatt i Ørje. Intervjuene er basert på kundenes handlemønster, og holdninger til grensehandel. Informantene blir spurt om hva de handler, hvor ofte de handler og hvorfor de velger å handle i Sverige. Teori og tidligere forskning om grensehandel og dagligvarebransjen blir brukt for å forstå og tolke resultatene av intervjuene. 

Resultatene av intervjuene viser at kundene fra Ørje handler i Sverige med jevne mellomrom. Kundene handler forskjellige varegrupper avhengig av hva de trenger og hva som er billigere i Sverige. Kundene bruker forskjellige beløp, og noen kan bruke inntil 2000,- kr. på en handletur. Hovedårsakene til at kundene velger å handle i Sverige er at det er billigere, og de sparer penger på varene de kjøper. I tillegg nevner kundene andre faktorer som shoppingsentre med stort utvalg og variasjon i varetilbudet som grunner til å handle i Sverige. Dette kan ha en negativ innvirkning på dagligvarebransjen i Ørje som får redusert salg og det kan påvirke arbeidsplassene i bransjen. Mindre salg kan også påvirke muligheten for ytterligere vekst og utvidelse, og dermed redusere dagligvarebransjens konkurransekraft og evne til å tiltrekke seg kunder. 
 

Bilder:
1: Riksgrense Sverige
2: Töcksfors Handelspark
3: Ørje Tollstasjon

Prosjektdeltakere

Marthe Matthiesen

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi. 
Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn

Veileder

Irina Nikolskaja Roddvik, Høgskolen i Østfold

 

Publisert 19. mai 2023 10:01 - Sist endret 27. mai 2024 14:58