Om prosjektet
I denne bacheloroppgaven undersøkes norsk grensehandel. Ørje er en av grensestedene som opplever grensehandel. Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på kundenes handlemønster og handlevaner, og analysere hvordan dette påvirker dagligvarebransjen i Ørje. Problemstillingen på oppgaven er «Hvordan påvirker grensehandelen dagligvarebransjen i Ørje?». Oppgaven tar utgangspunkt i kundenes sitt handlemønster. Ved å undersøke hvor ofte kundene handler i Sverige vil oppgaven gi innsikt i hvor stor innvirkning grensehandelen har på den lokale dagligvarebransjen i Ørje. Hvis kundene i stor grad velger å handle i Sverige, kan det ha betydelige konsekvenser for omsetningen og inntjeningen til dagligvarebutikker i Ørje. Varegruppene kundene handler i Sverige gir viktig informasjon om hvilke varer som er populære, og hvilke varegrupper som tiltrekker seg kunder. Hvor mye de norske kundene handler for i Sverige vil gi en god indikasjon på størrelsen på grensehandelen, og omfanget av de økonomiske konsekvensene dette kan ha for dagligvarebransjen i Ørje.
Problemstillingen besvares ved å bruke kvalitativ metode med intervjuer av kunder bosatt i Ørje. Intervjuene er basert på kundenes handlemønster, og holdninger til grensehandel. Informantene blir spurt om hva de handler, hvor ofte de handler og hvorfor de velger å handle i Sverige. Teori og tidligere forskning om grensehandel og dagligvarebransjen blir brukt for å forstå og tolke resultatene av intervjuene.
Resultatene av intervjuene viser at kundene fra Ørje handler i Sverige med jevne mellomrom. Kundene handler forskjellige varegrupper avhengig av hva de trenger og hva som er billigere i Sverige. Kundene bruker forskjellige beløp, og noen kan bruke inntil 2000,- kr. på en handletur. Hovedårsakene til at kundene velger å handle i Sverige er at det er billigere, og de sparer penger på varene de kjøper. I tillegg nevner kundene andre faktorer som shoppingsentre med stort utvalg og variasjon i varetilbudet som grunner til å handle i Sverige. Dette kan ha en negativ innvirkning på dagligvarebransjen i Ørje som får redusert salg og det kan påvirke arbeidsplassene i bransjen. Mindre salg kan også påvirke muligheten for ytterligere vekst og utvidelse, og dermed redusere dagligvarebransjens konkurransekraft og evne til å tiltrekke seg kunder.
Bilder:
1: Riksgrense Sverige
2: Töcksfors Handelspark
3: Ørje Tollstasjon
Prosjektdeltakere
Marthe Matthiesen
Om oppdragsgiveren
Høgskolen i Østfold
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi.
Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn
Veileder
Irina Nikolskaja Roddvik, Høgskolen i Østfold