Om prosjektet
I denne bacheloroppgaven undersøke vi hvordan digitale plattformer har påvirket musikkbransjen, med spesielt fokus på streamingtjenesten, Spotify. Streaming av musikk fortsetter å øke i popularitet. Spotify er en av de største aktørene i bransjen, men de sliter fortsatt med lønnsomheten.
Gjennom vår bacheloroppgave vil vi undersøke hvilke faktorer som kan forklare hvorfor Spotify vokser, men likevel taper penger. Vi vil identifisere de viktigste forholdene som preger musikkbransjen, se på Spotify sin forretningsmodell og deres økonomiske situasjon. Vi analyserer konkurransesituasjonen innen musikkstreaming, Spotify sin kostnadsstruktur og inntektsstrømmer.
Formålet med bacheloroppgaven er å få innsikt i hva som ligger bak veksten og lønnsomheten til selskaper som Spotify, og hvordan digitale plattformer har påvirket musikkbransjen. Bacheloroppgaven vil være relevant for alle som er interessert i musikkbransjen og nye digitale forretningsmodeller, samt for investorer som ønsker å forstå hva som driver veksten og lønnsomheten til selskaper som Spotify.
Problemstillingen for dette prosjektet vil være: “Hvorfor vokser Spotify, men likevel taper penger?” Gjennom en analyse av de ulike faktorer som påvirker selskapets økonomiske situasjon forklarer vi hva som ligger bak veksten, og hvorfor Spotify fortsatt ikke er lønnsom.
Bilder:
- Raja, Abdullahi og Abdulle (fra høyreside). Her sitter vi og ser på Youtube videoer om Spotify som kan inspirere bacheloroppgaven vår.
- Abdullahi, Raja og Abdulle (fra venstreside). Her sitter vi og jobber sammen med bacheloroppgaven i et av grupperommene på Høgskolen i Østfold.
Prosjektdeltakere
Abdulle Ali
Adullahi Tohow
Munir Abbas Raja
Om oppdragsgiveren
Høgskolen i Østfold
Institutt for økonomi innovasjon og samfunn
Casebedrift: Spotify
Veileder
Lilja Mosesdottir, Høgskolen i Østfold