Hvordan påvirker digitalisering organisasjoner?

B23ØKAD18

Profilbilde av Henriette Behn.

Bilde av Henriette Behn

Om prosjektet

Temaet for min oppgave er digitalisering, og hvordan dette påvirker en organisasjon. Dette er et aktuelt tema som er viktig for å kunne utvikle markedet for virksomheter. Organisasjoner må hele tiden gjøre nye endringer for å imøtekomme nye krav som gis av samfunnet. På bakgrunn av interesse for temaet digitalisering og organisasjonsutvikling, har jeg utarbeidet følgende forskningsspørsmål:  

  1. Hvordan har digitalisering endret organisasjonens kostnader?  

  2. Hvordan har digitalisering endret organisasjonens prosesser og oppgaver?   

  3. Hvordan har digitalisering endret kunderelasjoner? 

Fokuset er lagt på hvordan digitalisering er med på å effektivisere og forenkle, samt fornye, prosesser for organisasjoner. Jeg har valgt å undersøke to ulike organisasjoner, og hvordan de blir påvirket av digitalisering ved teknologiske utviklinger. Jeg har valgt Coca Cola Norge og IKEA Food som mine to organisasjoner for oppgaven, fordi de begge to er vareprodusenter. Det er vareprodusenter innenfor mat- og drikkebransjen, eller en annen betegnelse som brukes er FMCG (Fast moving consumer goods), altså produkter som selges raskt og til en relativt lav pris.  

Oppgaven fokuserer på å forstå effekter av digitalisering og hvordan organisasjonene utvikles. Jeg har valgt å bruke en kvalitativ metode for å kunne gå dypere inn på problemstillingen.  Mitt fokus er på selve utviklingen av digitalisering for de to organisasjonene, og hvilke strukturer som endres som et følge av dette. Jeg har derfor gjennomført to dybdeintervjuer for å kunne svare på forskningsspørsmålene. 

Prosjektdeltakere

Henriette Behn

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold
Institutt for økonomi innovasjon og samfunn

Veileder

Lilja Mosesdottir, Høgskolen i Østfold

Publisert 2. mai 2023 10:53 - Sist endret 27. mai 2024 14:55