Om prosjektet
I denne bacheloroppgaven analyseres følgende forskningspørsmål: Hvordan påvirket strømprisøkningen og høyere kostnader markedet for ved og produsentenes lønnsomhet i 2022? Basert på problemstillingen så er det tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål.
Hvor mye økte etterspørselen av ved, grunnet strømprisøkningen?
Hvordan påvirket strømprisøkningen tilbudet av ved?
Er produksjon av ved lønnsom gitt dagens pris?
Forskningsspørsmålene vil danne grunnlaget for å kunne svare på problemstillingen i bachelorprosjektet, og vil bistå med å rette søkelys på hva problemstillingen undersøker. Undersøkelsen ser på hvorfor og hvordan de store prisendringene på strøm har innvirkning på lønnsomheten av å produsere ved. Kan en bonde livnære seg på å ha produksjon av ved som primær næring, eller er lønnsomheten så dårlig at denne næringen er best som bierverv? Problemstillingen er belyst gjennom en kvalitativ intervjuundersøkelse.
I 2022 steg strømprisene med over 66%, sett bort fra strømstøtten. Drivstoffkostnader (diesel) økte med 41%, så prisene ut til kunden har kun økt med 30-40%. Tar vi hensyn til disse kostnadene, som også gir økte utgifter for den som produserer ved, har det i 2022 blitt dyrere å produsere ved da økningen i produksjonskostnadene ikke står i forhold til inntektsøkningen ved å selge fyringsved. Foreløpig ser det dessverre ut som at vedbønder i Østfold-området kan slite med likviditet, og det kan være problematisk for videre drift om kostnadene stabiliserer seg på dette nivået og vedprisene ikke følger etter.
Bilder:
- Her opererer jeg en hakki pilke ved-maskin, som kapper og kløyver veden i Norsk standard størrelse 28-30cm kubber.
- En kort pause mens vi stabler og pakker ved-sekker.
- Pakking av ved, hjelpe midlene er en pakke stativ av metall, 2 grønne 60l ved-kanaler og en rødt 40L ved-kanal, dette brukes for og effektivisere pakke prosessen.
- Ferdig pakket 60L sekker, sekkene inneholder avkapp som ikke passer sammen med det andre som blir solgt, dette for å holde en høy kvalitet på veden som blir solgt.
Prosjektdeltakere
Joachim Randa
Om oppdragsgiveren
Høgskolen i Østfold
Fakultetet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.
Veileder
Lilja Mosesdottir, Høgskolen i Østfold