Digital løsning for pårørende ved slagposten hos Sunnaas Sykehus

BO23-F62

De fire prosjektdeltakerne Jakob Næss Sivertsen, Finn-Jakob Årseth Engebretsen, Joakim Møhlenberg Appel Westerdahl og Lars Helland står på rekke.

Fra venstre: Jakob Næss Sivertsen, Finn-Jakob Årseth Engebretsen, Joakim Møhlenberg Appel Westerdahl og Lars Helland.

Om prosjektet

Til nå har ikke Sunnaas sykehus noen fullgod løsning for å hjelpe pårørende. Pårørende opplever at de ikke har nok informasjon til å håndtere pasienten etter utskrivning. Ansatte sier selv at pårørende er pasientens viktigste samarbeidspartner. Vårt oppdrag blir å lage en digital løsning som ansatte kan referere til for å gi pårørende ytterlig informasjon. Gjennom møter med Sunnaas har vi kommet fram til fire hoved-funksjonaliteter. Disse er informasjon, kommunikasjon, planlegger og sjekkliste.

Informasjon vil gi pårørende informasjon om diagnosen, ulike måter slag kan ramme på, øvelser og hvordan helsevesenet er strukturert.

Ansatte bemerket at pårørende under Covid-19 pandemien savnet å høre fra andre pårørende. Kommunikasjon vil dermed gi pårørende muligheten til å kommunisere med andre pårørende og ansatte gjennom et forum. Her må det merkes at kun generell informasjon som ikke bryter med personvernlover skal gis ut. Ansatte skal også få muligheten til å besvare spørsmål pårørende har- når de har tid.

Planlegger skal gi tydeligere oversikt over møter for ansatte og pårørende. Her kan pårørende sette opp møte med dato og klokkeslett og se når ansatte har ledig møtetid. Pårørende kan også melde seg på seminar og utmøte gjennom planleggeren. Ansatte kan dermed se hvor mange som møter opp fysisk på seminarer samt ha bedre kontroll på møter med pårørende. Møter blir bekreftet via e-mail eller SMS

Sjekklisten benyttes av ansatte for å få oversikt over informasjon gitt til pasient og pårørende. Her kan ansatte legge til eller ta bort informasjon de føler er relevant å gi og krysse av punkter de er ferdig med. Dette skal gi en bedre oversikt over hvilken informasjon pårørende har fått og referere til tilleggsinformasjon de mener er relevant via e-mail eller SMS.

Bilder:

  1. Prosjektvindu. Bildet viser hele prosjektet innen 10.04 i Adobe XD filen vi jobber i.
  2. Forside, farger og konto. Bildet viser forsiden pårørende møter. Her har vi prøvd å beholde stilsettingen til Sunnaas egen nettside for å ikke skape noen forvirring.
  3. Diagnoser. Dette bildet viser siden hvor pårørende vil finne generell informasjon om diagnosen samt pasient organisasjoner.
  4. Min timeplan. Dette bildet viser siden hvor pårørende får oversikt over møter og seminarer de er meldt på.

Prosjektdeltakere

Joakim Møhlenberg Appel Westerdahl
Lars Helland
Finn-Jakob Årseth Engebretsen
Jakob Næss Sivertsen

Om oppdragsgiveren

Sunnaas sykehus

Kontaktperson: Anne Karine Dihle

Slagpasienter på sykehuset oppholder seg der over lenger tid. Under oppholdet skal ansatte sørge for at pasienter får tilbake mest mulig av sin fysiologiske- og kognitive funksjon. Ansatte jobber i tverrfaglige team bestående av fysioterapeuter, sykepleiere, leger og ergoterapeuter. Sykehusets lærings- og mestringssenter har som oppgave å gi pasienter og pårørende nok informasjon, bistand og innsikt til å håndtere helseutfordringer og situasjoner de vil møte.

Sunnaas holder seminarer om slag hvor pasienter og pårørende får et grunnkurs i diagnosen. Videre får pasienter og pårørende mulighet til å delta på møter. Før utskrivelse tar pasienten ofte permisjon og reiser hjem for å få en smakebit på livet etter utskrivelse og kontaktpersonene de vil møte.

Veileder

Klaudia Carcani, Høgskolen i Østfold

Publisert 26. apr. 2023 07:46 - Sist endret 24. mai 2023 13:44