Brukervennlig grensesnitt for digital lekseplanlegging i barneskolen

BO23-F51

De fire prosjektdeltakerne Caroline Westvang Andreassen, Jostein Gjertsen, Stig Ark og Joakim Vu står på rekke.

Fra venstre: Caroline Westvang Andreassen, Jostein Gjertsen, Stig Ark og Joakim Vu.

Om prosjektet

I dette prosjektet undersøker og analyserer vi brukeropplevelsen, konkurrenter og eksisterende praksiser knyttet til lekseplanlegging i barneskolen. Målet er å designe et brukervennlig grensesnitt for digital lekseplanlegging som skal brukes i oppdragsgiverens applikasjon. Vi utvikler et designsystem som sikrer konsistens og brukervennlighet for fremtidige utviklingsprosjekter. Designsystemet inkluderer layout, typografi, farger, ikoner, komponenter og interaksjoner.         

Oppdragsgiverens applikasjon skal være intuitiv og konsistent for en bred målgruppe som inkluderer elever, lærere, foresatte og administrasjonen ved skolene. Vårt scope og fokus i denne oppgaven er på lærere og administrasjon. Vi bruker beste praksiser, teori og forskning innenfor lekser, design, informasjonsarkitektur og UX (User Experience) til utviklingen av design systemet og UI (User Interface) til applikasjonen.

I løpet av prosjektperioden vil vi gjennomføre intervjuer og brukertester. Deretter analyseres disse for å sikre at løsningen er enkel å bruke for målgruppene og oppfyller standarder og retningslinjer for universell utforming. Vi analyserer konkurrentenes design av lignende applikasjoner og kombinert med feedback fra brukere differensierer vi vår egen løsning og implementerer nye og innovative funksjoner som skiller oss fra konkurrentene.

Bilder:

  1. Analyse av data vi har hentet fra intervju med boken “Don’t make me think” av Steve Krug.
  2. Jobbe med å analysere data fra intervju. Fra venstre: Caroline Westvang Andreassen, Jostein Gjertsen, Joakim Vu.
  3. Stig Ark sorterer data vi har hentet fra intervju.

Prosjektdeltakere

Caroline Westvang Andreassen
Jostein Gjertsen
Stig Ark
Joakim Vu

Om oppdragsgiveren

Strigoo AS er et programvareselskap i Sarpsborg, Norge. De bygger fremtidens Educational Management System (EMS) for International Baccalaureate Schools. EMS er et system som brukes til å administrere og koordinere ulike aspekter ved skoledrift, som for eksempel kursplanlegging, studentadministrasjon, lekseplanlegging og vurdering/tilbakemelding/gradering av lekser. Målet er å utvikle en plattform hvor alle funksjoner relatert til skoledrift er samlet på ett sted, i motsetning til dagens praksis hvor det er flere ulike leverandører og applikasjoner som brukes. De vil utvikle et helhetlig program som vil effektivisere og forenkle skoledriften. Et slikt program vil gjøre det lettere for lærere og administratorer å administrere skolen, og forbedre studentopplevelsen ved å gi dem tilgang til ressurser og verktøy som kan forbedre deres læring.

Veileder

Marius Wallin

Publisert 26. apr. 2023 07:46 - Sist endret 24. mai 2023 13:39