Realistic road scenario generation for vehicle dynamics simulation

BO23-F26

De to prosjektdeltakerne Martin Risøy og David Grønli står ved siden av hverandre.

Fra venstre: Martin Risøy og David Grønli

Om prosjektet

Vår bachelor oppgave går ut på å forbedre brukeropplevelsen for simulering av norske veier gjennom vår programvare, ved å gjøre det enklere å finne veier og få veier inn i simuleringsmiljøet dyna4. Vi skal også gjøre prosessen raskere for å kunne simulere mange veier i et kortere tidsspenn.

Dette gjør vi ved å lage en programvare som gir muligheten til å søke etter norske veier med ønskede parametere som fartsgrense, radius på sving og mange andre veiobjekter. Videre vil denne programvaren hente inn veigeometrien og gi mulighet for å kunne simulere disse i Dyna4 med ulike værforhold, biler og hastigheter. Resultatene fra disse simuleringene kan så hentes ut og vises frem på en fornuftig måte.

Dette er en vesentlig oppgradering av prosessen som frem til nå har blitt gjort manuelt. Veidata har blitt lett etter gjennom kart, og simuleringsinnstillinger har blitt endret manuelt. Nå vil det ta kort tid å kunne finne en eller flere interessante veier og simulere disse med flere ulike innstillinger uten å måtte endre noe gjennom simulatoren selv, og alle relevante felter for simulering er samlet sammen i ett oversiktlig brukergrensesnitt.

Bilder:

  1. Bilde av Dyna4 simulatoren når en bil kjører på en vei hentet inn av vår programvare.
  2. Bilde av første tab av programvaren vår med eksempeldata fylt inn.
  3. Resultatsiden på programvaren hvor vi har forhåndsvisning av en vei og valgt veien.
  4. Veien vi valgte ut fra resultatsiden illustrert i Vegkart sin nettside.

Prosjektdeltakere

Martin Risøy
David Grønli

Om oppdragsgiveren

Høgskolen i Østfold (HIOF) er en forsknings- og utdannings institusjon som tilbyr over 100 studieretninger og har rundt 7700 studenter og 620 ansatte. Gjennom Høgskolen i Østfold blir det utført et PhD prosjekt med navn CriSp (CRItical Speed function and Automatic speed control function ahead of a dangerous road section). Dette PhD prosjektet er også en del av et enda større prosjekt fra NFR. Denne forskningen går ut på kjøretøysikkerhet under vanskelige værforhold, og for å kunne samle inn data til denne forskningen så ønskes det å kunne simulere ekte veier med ulike værforhold. Dette er en prosess som krever mye tid og arbeid for hver simulering som skal gjøres.

Veileder

Haris Jasarevic

Publisert 25. apr. 2023 08:46 - Sist endret 24. mai 2023 13:01