Veien til en strukturert digital fremtid: Analyse og løsningsforslag for intern digitalisering

BO23-F25

De to prosjektdeltakerne Jørn Cristoffer Sundt Olsen og Fredrik Melvold sitter ved siden av hverandre.

Fra venstre: Jørn Cristoffer Sundt Olsen og Fredrik Melvold

Om prosjektet

Oppdraget vi har fått fra Mimir er å undersøke hvordan de kan digitalisere sine tjenester på en effektiv og lønnsom måte. Internt i bedriften går det mye tid til manuelt arbeid, noe som kunne vært effektivisert med gode verktøy og standarder. Sammenlignet med andre konkurrenter går den digitale utviklingen hos oppdragsgiver sakte, og de taper stadig kunder til konkurrentene sine. Dette har ført til at oppdragsgiver nå føler et stort behov for å ta steg inn i den digitale verden, fordi de ikke henger med på den teknologiske utviklingen. Her skal vi analysere og finne best mulig løsning til deres digitale nivå og struktur. Dette innebærer å evaluere deres nåværende digitale systemer, prosesser og infrastruktur, og anbefale potensielle løsninger.

Oppdragsgiver ønsker en femårsplan som inneholder realistiske mål for forbedret digitalisering. Sammenliknet med konkurrentene så henger de bak, og dette er med på å påvirke verdien til bedriften. Oppdragsgiverens eksisterende struktur kan skape vanskeligheter for nye eiere og ansatte når det gjelder å sette seg inn i organisasjonen. Derfor er det viktig for oppdragsgiver å legge en god strukturert plan for de neste årene for å holde verdien til selskapet.

Bilder:

  1. 6 punkter som vil styrke en bedrifts digitalisering.
  2. Prosessen i kunnskapsforvaltning, brukes for å få best mulig resultater ved å ta i bruk relevant kunnskap og informasjon.
  3. Eksempel på prosjektstyring der man enkelt kan sette opp en prosjektplan ved bruk av det digitale verktøyet Monday.

Prosjektdeltakere

Jørn Cristoffer Sundt Olsen
Fredrik Melvold

Om oppdragsgiveren

Mimir er et av Norges eldste og største rådgivningsmiljø for kunder innen reiseliv- og opplevelsesnæring. Selskapet ble etablert i 1996 og har i dag kontorer i Larvik, Oslo, Fredrikstad, Halden, Hemsedal og Tromsø. Totalt er det åtte heltidsansatte: Seks rådgivere, en designer og en researcher. Rådgivningstjenestene blir levert i hele landet, der de fleste møtene blir gjort fysisk, noe som medfører mye reising for de ansatte. De opererer for det meste i Norge, men har også vært med på internasjonale prosjekter.

En typisk oppgave for Mimir er å hjelpe norsk reiselivsnæring, der de bruker sin ekspertise til å gjøre turistmålet mer attraktivt, lønnsomt og bærekraftig. Noen andre oppgaver er å arrangere ulike konferanser, kurs og workshops. Mimir har en rekke gode samarbeidspartnere som er med på å fullføre disse oppgavene.

Veileder

Bjørn Arild Lunde, Høgskolen i Østfold.

Publisert 25. apr. 2023 08:46 - Sist endret 24. mai 2023 12:59